Olet tässä:
 

Miksi ihmiset eivät usko tätä?

Moi Kerttu

Minua mietityttää, kun kaikki eivät tahdo uskoa, että minulla on keskiasteinen kehitysvamma. Johtuu siitä, kun osaan liikkua itsenäisesti bussilla ja elän itsenäisesti ja pystyn keskusteluihin.

Jotkut väittää, että keskiasteisesti kehitysvammainen tarvitsee kaikessa tukea ja avustajaa.

Minun oma ohjaajakin sanoi, että tämä on vedenjakaja diagnoosi. Koska minun älykkyys on yli 40, niin osaan monia juttuja ja olen matkimalla paljon oppinut.

Vastaus

Hei

Olemme kaikki omanlaisiamme. Ajattelemme asioista eri tavalla, tunnemme eri tavalla, tykkäämme eri asioista ja osaamme eri asioita.

Älykkyysosamäärä on vain yksi ihmisen ominaisuus. Se kertoo jotain siitä, miten ihminen ymmärtää ja oppii asioita. Se kertoo hyvin vähän siitä, millainen ihminen on tai millaisia asioita ihminen osaa.

Myös keskiasteisesti kehitysvammainen ihminen voi olla tosi taitava ja lahjakas monilla elämän osa-alueilla. Ihan kuten sinäkin olet.

On hyvä tietää, mitä osaa. On myös hyvä tietää, mihin tarvitsee apua ja tukea.

Kukaan meistä ei pärjää yksin. Me kaikki tarvitsemme toistemme tukea.