Miksi kehitysvammaisten pitää käydä kouluja?
Miksi kehitysvammaisten pitää käydä ammattikouluja, koska he eivät kuitenkaan pääse töihin? Sen sijaan he joutuvat heti täysi-ikäisinä työkyvyttömyyseläkkeelle ja joutuvat toimintakeskuksiin alihankintatöihin. Kyllä ruuveja voi pakata ilman koulunkäyntiäkin.
Vastaus:
Tämä on todella tärkeä kysymys. Kehitysvammaisilla ihmisillä ei ole kovin hyviä mahdollisuuksia päästä töihin. Ei ole oikein, että kehitysvammainen nuori ensin opiskelee itselleen ammatin, mutta ei sitten pääse töihin.
Suomessa on noin 3000 kehitysvammaista ihmisitä, jotka voisivat käydä palkkatyössä. Kuitenkin palkkatyössä on vain noin 400-500 kehitysvammaista. Toivottavasti työssäkäyvien määrä lisääntyy tulevaisuudessa. Myös kehitysvammaisilla ihmisillä on oikeus päästä töihin.
Tästä aiheesta olisi hyvä keskustella Minun mielestäni! -palstalla. Olisi kiva kuulla, mitä mieltä muut Verneri.netin lukijat ovat. Voit halutessasi lähettää tämän kirjoituksen sinne.
Pääset Minun mielestäni! -palstalle tästä linkistä (www.verneri.net/selko).