Olet tässä:
 

Miksi minulle sanotaan, että minä olen normaaliälykäs?

Minulla on autismi ja minä tiedän, että sen lisäksi olen kehitysvammainen, koska en ymmärrä asoita yhtä hyvin kuin ihmiset, joilla ei ole kehitysvammaa.

Minulle joudutaan koko ajan selittämään asioita ja en siltikään aina niitä kunnolla tajua. Olen selvästi vähemmän älykäs kuin ihmiset keskimäärin ovat, mutta minulle sanotaan, että se ei ole totta.

Miksi sitä ei voida uskoa, että olen kehitysvammainen?

Vastaus

Hei

On vaikea tietää, mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että olet normaaliälykäs.

Jos joku sanoo sinulle näin, voisit kysyä, mitä hän tarkoittaa. Voit myös kertoa, mitä itse ajattelet asiasta.

Älykkyys on yksi ihmisen ominaisuus ja älykkyyttä on monenlaista. Älykkyyttä on esimerkiksi kyky ymmärtää ja oppia asioita. Älykkyyttä on myös kyky selvitä elämässä.

Älykkyyden lisäksi ihmisellä on monia muitakin ominaisuuksia, kuten ahkeruus ja sinnikkyys.

Oletko miettinyt, millaisia ominaisuuksia sinulle on? Mitkä ovat sinun vahvuuksiasi?