Minä olen vain tällainen
Minulla on 5 sisarusta. 3 heistä on naimisissa ja 2 on avoliitossa. Neljällä on lapsia, 3 heistä asuu omakotitalosta ja 2 kerrostalossa. Jokaisella heistä on auto ja ammatti. Heillä on myös lemmikkieläimiä.
Miksi heillä menee niin hyvin ja minä olen vain asuntolassa asuva kehitysvammainen?
Heillä on kaikkea, mitä minä en koskaan tule saamaan, kuten puoliso, lapsia, oma koti, työpaikka, auto ja lemmikkejä.
Minulle on sanottu, että en saa niitä koskaan.
Yksi minun sisarus tekee ihmisille vaikeita leikkauksia ja minä pakkaan muttereita pussiin suojatyöpaikassa samaan aikaan.
Minun sisarukset ja vanhemmat sanovat, että olen yhtä arvokas kuin sisarukseni, mutta eihän se ole totta?
Minulla ei ole mitään samoja juttuja kuin heillä, enkä pysty tekemään samoja asioita kuin he.
Vastaus
Hei
Me kaikki olemme omanlaisiamme. Me kaikki olemme yhtä arvokkaita.
Ihmisen arvo ei liity siihen, mitä hän omistaa tai osaa. Ihmisen arvo ei liity siihen, millaista tukea tai apua hän tarvitsee.
Jokainen ihminen tarvitsee muiden ihmisten apua ja tukea. Joku tarvitsee tukea oppimiseen, joku liikkumiseen, joku työntekoon.
Asioiden omistaminen tai osaaminen ei tee kenestäkään muita arvokkaampaa.
Ymmärrän kuitenkin hyvin, että haluaisit osata ja omistaa samoja asioita kuin sisaruksesi.
Itse yritän olla vertaamatta itseäni muihin. Vertaamisesta tulee minulle kurja olo.
Vertaamisen sijaan yritän miettiä, mikä minulle on tärkeää:
- Mistä minä tykkään?
- Mitä minä haluan tehdä?
- Mistä minulle tulee hyvä olo?
Oletko sinä pohtinut näitä asioita?
Haluaisitko esimerkiksi oppia jotain uutta? Haaveiletko uudesta ammatista? Tai työpaikasta?
Kaipaatko uusia ystäviä? Tai parisuhdetta?
Kaipaatko elämääsi eläimiä?
Voisit kirjoittaa paperille ne asiat, joita kaipaat elämääsi.
Onko sinulla joku luotettava ihminen, jonka kanssa voit jutella sinulle tärkeistä asioista? Voisitte miettiä yhdessä, miten voit toteuttaa haaveitasi.
Tsemppiä!