Minä saan olla sellainen kuin haluan

Minä olen sellainen mies, kuka tekee ja sanoo, kuten itse haluaa eikä siihen muut puutu. Miksi minun ei anneta olla sellainen kuin olen? Minulle kun sanotaan, että ei saa lyödä, huutaa, kiroilla, rikkoa tavaroita, puhua ilkeitä asioita. Ja toisten ihmisten tunteista pitää välittää. Mutta kun minua ei saa määrätä, niin miksi ne sitten määräävät?

Vastaus:

Sinä saat olla sellainen kuin haluat, mutta sinun tekosi tai puheesi eivät saa satuttaa tai loukata muita.

Eiväthän muutkaan saa satuttaa sinua tai loukata sinun tunteitasi?

Sinä saat olla vihainen. Mutta et saa purkaa vihaasi muihin.

Toisten loukkaaminen tai satuttaminen ei helpota sinun oloasi. Se vain pahentaa tilannetta.

Viha on tunne. Tunteet tulevat ja menevät. Niitä voi myös oppia säätelemään. Hyvä tapa säädellä omia tunteita, on puhua niistä.

Voisitko jutella jonkun kanssa ihan rauhallisesti siitä, miltä sinusta tuntuu? Miksi haluat lyödä, huutaa ja rikkoa? Miksi olet vihainen?