Mistä älyllinen kehitysvamma johtuu?

Mistä älyllinen kehitysvamma johtuu? Onko se minun syy?

En saanut epilepsialääkettä, vaikka sain kouristuskohtauksia. Voiko siitä johtua lievä älyllinen kehitysvamma?

Minua nolottaa, kun en ymmärrä aina kaikkea heti. Eihän se estä kesätöitä?

Vastaus:

Hei

Kehitysvamma ei ole sinun syysi.

Ihmisellä voi olla kehitysvamma syntyessään. Vauva voi vammautua myös synnytyksen aikana. Lisäksi lapsuuden sairaus tai tapaturma voi aiheuttaa kehitysvamman.

Aina lääkärikään ei pysty selvittämään, mistä kehitysvamma johtuu.

Vaikea epilepsia lapsella voi aiheuttaa tai pahentaa kehitysvammaa.

Kun sairastaa epilepsiaa, on tärkeä noudattaa lääkärin ohjeita ja mahdollista lääkitystä. Lääkkeillä yritetään estää epilepsiakohtaukset.

Sinun ei tarvitse hävetä sitä, että et heti ymmärrä kaikkea. Harva meistä ymmärtää heti kaiken. En minä ainakaan.

Kehitysvamma ei estä kesätöitä. Moni kehitysvammainen työnhakija työllistyy työhönvalmentajan tuella.

Lue lisää työnhakemisesta

Lue lisää kehitysvammaisuudesta