Mitä on masennus?

Haluaisin kysyä, että mitä on masennus ja miten sitä hoidetaan?

Vastaus

Hei

Masennus on sairaus. Masentuneella ihmisellä on paha olla.

Masennuksen tunnistaa siitä, että paha olo on jatkunut monta viikkoa.

Masentunut ihminen on surullinen, voimaton ja iloton.

Masentunut ihminen ei jaksa tehdä mitään. Hän ei ole kiinnostunut muista ihmisistä eikä asioista. Hän ei kykene tuntemaan iloa tai tyytyväisyyttä.

Masentunut ihminen voi olla myös ärtynyt ja vihainen.

Masentuneen ihmisen käsitys itsestä on kielteinen. Hänestä saattaa tuntua, että on muita huonompi.

Masennus on hyvin yleistä ja siihen saa apua esimerkiksi lääkäriltä. Lääkärille voi varata ajan omasta terveyskeskuksesta. Ajanvaraukseen voi pyytää apua luotettavalta ihmiseltä.

Masennusta voi hoitaa esimerkiksi terapialla ja lääkkeillä.

Terapiassa masentunut ihminen juttelee tunteistaan ja elämästään asiantuntijan kanssa.

Omista tunteista kannattaa aina jutella luotettavien ja läheisten ihmisten kanssa. Puhuminen helpottaa oloa.

Myös säännöllinen arki, liikunta ja ulkoilu helpottavat oloa.

Alkoholi pahentaa masennusta.

Sininauhaliitto on tehnyt selkokielisen oppaan masennuksesta.

Pääset lukemaan Masennus-oppaan tästä linkistä (pdf)