Miten esiintymispelosta pääsee?
Miten pääsen eroon esiintymispelosta, kun pelkään mokaavani?
Vastaus
Suurin osa ihmisistä jännittää tai pelkää esiintymistä. Et siis ole ainoa.
Melkein kaikki tekevät myös virheitä ja mokailevat esiintyessään. Se ei haittaa. Mokat kuuluvat elämään.
Alla on muutama vinkki, joilla jännittämistä ja pelkäämistä voi vähentää.
Hengitä rauhallisesti
Jännitys ja pelko tuntuvat kehossa. Keho rauhoittuu hengittämällä. Kun keho rauhoittuu, jännitys ja pelko vähenevät.
Laita ensin kädet vatsallesi.
Hengitä sitten syvään ja rauhallisesti.
Seuraa, miten kätesi nousevat ja laskevat hengityksen mukana.
Miltä hengittäminen tuntuu? Muuttuuko olosi toisenlaiseksi?
Puhu jännityksestä ja pelosta
Vaikeista tunteista kannattaa puhua luotettavien ihmisten kanssa. Puhuminen helpottaa oloa.
Jännittämisestä kannattaa kertoa myös yleisölle esiintymisen alussa.
Jännittämistä tai pelkäämistä ei tarvitse hävetä tai peitellä. Melkein kaikki jännittävät esiintymistä.
Yleisössäkin on monia, jotka jännittävät. Heille on helpottavaa kuulla, että sinuakin jännittää.
Harjoittele esiintymistä
Esiintymistä voi harjoitella yhdessä vaikkapa kaverin tai perheenjäsenen kanssa.
Kun esiintymistä harjoittelee, siihen tottuu. Kun esiintymiseen tottuu, jännitys ja pelko vähenee.
Valmistele lyhyt esitys helposta ja tutusta aiheesta.
Harjoittele esitystä etukäteen yksin.
Esitä sitten esitys sellaiselle ihmiselle, jonka seurassa sinun helppo ja turvallinen olla. Voit esittää esitystä useita kertoja.
Kun olet esittänyt esityksen tutulle ihmiselle, kokeile esittämistä jollekin vähän vieraammalle ihmiselle.
Tsemppiä!