Olet tässä:
 

Miten oppia lisää asioita?

Hei

Minusta tuntuu, etten opi asioita niin kuin muut.

Esimerkiksi ruokakaupoissa hinnat on usein merkitty vaikka 1.59 ja 1.77. Minun on vaikea laskea tuollaisia. Pystyn juuri ja juuri 2 tuollaista laskemaan päässäni, mutta se vie aikaa.

Moni laskisi tuollaisen varmaan kymmenessä sekunnissa. Minulla voi viedä minuutin tai kaksikin tuollaisen laskeminen.

Pitäisikö lainata kirjastosta matematiikan kirjoja vai miten oppisin laskemaan paremmin?

Vai onko se niin, että kun olen kehitysvammainen, niin voin oppia vain tietyn määrän asioita?

Joskus teinityttönä luulin, että oppisin joskus samat vaikeammatkin asiat kuin muut. Taitaa silti niin olla, että jos älykkyysosamäärä on vaikka 55, niin voit oppia jotakin. Ja jos älykkyysosamäärä on 68, niin opit enemmän kuin sellainen, jolla se on 55, mutta et opi silti normaalisti?

Hyväksyn sen, että olen kehitysvammainen, mutta haluan silti oppia matematiikka ja muitakin juttuja paremmin.

Vastaus

Asioita voi oppia tekemään monella tavalla.

Joku voi olla hyvä laskemaan päässälaskuja. Mutta monelle kertomasi laskut ovat hankalia.

Laskea voi toisellakin tavalla. Sinullakin on puhelimessasi taskulaskin. Sitä oppii käyttämään, kun harjoittelee tarpeeksi monta kertaa. Voit harjoitella vaikka kaupan ostoskuitin kanssa.

Laske puhelimen laskimella kuitissa olevat luvut yhteen. Tarkista, saatko saman tuloksen kuin kuitissa on.

Tämäkin on laskemaan oppimista.

Jos yksi tapa laskea ei onnistu, voi oppia tekemään toisella tavalla.

Meistä suurin osa käyttää laskuissa apuna laskinta.

Ja aina voi oppia jotakin uutta, vaikka vähänkin.

Hienoa, että haluat oppia!