Olet tässä:
 

Miten voisi päästä älykkyyden testaukseen?

Moi.

Olen miettinyt, että haluan johonkin testaukseen, missä käytäisiin toimintakyky ja älykkyysosamäärä läpi.

Viimeksi minut on testattu joskus vuosituhannen vaihteessa ja sillon minun äo oli parisen pistettä alle 70. Eli virallisesti olen lievästi kehitysvammainen.

Minusta on alkanut tuntua siltä, että olisin sittenkin niin sanotusti normaali tai aika lähellä normaalia, koska maksan itse laskut nettipankissa ja hoidan muutkin asiat itsenäisesti, kuten vaatteiden ostot ja sellaiset.

Kerran eräs kaverini sanoi, että hänen mielestä en ole kehitysvammainen.

Teinpä kerran Mensan äo-testin ja sain siitä muistaakseni tuloksen 91, mikä olisi normaalin äo:n rajalla.

Minua ei diagnoosi kehitysvammasta haittaa mitenkään, vaan haluaisin ennemminkin virallisesti selvittää kykyni.

Pitäisikö ottaa yhteys vammaispalveluihin vai terkkariin vai mihin?

Vastaus

On ymmärrettävää, että asia mietityttää sinua. Mutta tuo aiempi testitulos ei vielä kerro, että olet kehitysvammainen.

Testit menivät sillä kertaa sillä tavoin. Toisella kertaa tulos olisi voinut olla hieman toisenlainen.

Näissä testituloksissa on aina hieman virhettä. Koskaan ei pitäisi yhden tai kahden pisteen tarkkuudella tehdä johtopäätöksiä.

Se toimintakyky on paljon tärkeämpi asia. Eli mistä kaikesta selviytyy itse ja mihin tarvitsee apua.

Jos osaa hoitaa asiansa itse, eikä tarvitse mihinkään apua sen enempää kuin muutkaan, ei ole kehitysvammainen. Vaikka älykkyysosamäärä jäisikin jonkin verran rajan alle.

Uusintatestiin pääsy on sitten eri juttu. Testeihin tarvitaan yleensä lähete, eikä lähetettä saa ilman syytä. Pelkkä kiinnostus ei taida riittää syyksi.

Aikuisella tavallisia syitä testauksiin ja toimintakyvyn arviointiin ovat esimerkiksi ammatilliseen koulutukseen

tai työkokeiluun pyrkiminen, eläkkeen haku tai kuntoutukseen

hakeutuminen.

Testaus voisi järjestyä myös, jos haluat saada kehitysvammadiagnoosin puretuksi. Silloin sinun pitää ottaa yhteyttä vammaispalveluihin.

Mensan testit jo ehdit tekemään. Itse tunnut tietävän omat kykysi.

Mietithän vielä, mihin sitä virallista selvitystä enää tarvitaan.