Nato

Hei

Onko Nato joku sellainen, joka antaa aseita, jos Venäjä hyökkäisi Suomeen ja sodat lisääntyy, kun koronavirus on ohitse kesään mennessä?

Voisitko kertoa, mitä Nato on? Jos tulee äänestys Suomessa, että tietää äänestää.

Vastaus

Hei

Nato on sotilasliitto, johon kuuluu 30 maata Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Nato huolehtii jäsenmaiden turvallisuudesta ja vapaudesta.

Jos esimerkiksi Venäjä hyökkäisi Naton jäsenmaata vastaan, Nato puolustaisi tuota maata.

Suomi ei ole Naton jäsen, mutta Suomi tekee paljon yhteistyötä Naton kanssa.

Naton kannatus on noussut Suomessa. Aiemmin alle puolet suomalaisista kannatti Suomen liittymistä Natoon. Nyt yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että Suomen pitää liittyä Natoon.

Naton kannatus nousi sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että Venäjä ei hyökkää Suomeen. Suomessa on siis turvallista. Emme ole vaarassa.

Nato ei liity koronavirukseen. Eivätkä sodat lisäänny, kun koronatilanne helpottaa.

Voi lukea Natosta lisää Selkosanomista (selkosanomat.fi)