Nenäpäivä

Hei

Mitä mieltä olet Nenäpäivästä?

Minusta Nenäpäivä on hyvä juttu ja katselen sitä ohjelmaa nyt.

En koskaan enää valita siitä, että olen lievästi, keskiasteisesti kehitysvammainen.

Afrikassa ja muissa vaikeissa maissa lapsia kuolee ja he eivät voi käydä koulua.

Minä olen voinut käydä koulua ja valita eri asioiden välillä. Esimerkiksi sen että muutin 18-vuotiaana pois kotoa.

Minä saan valita ja minä saan liikkua ulkona ja saan nauttia elämästäni.

Välillä itken ja välillä nauran, kun katson Nenäpäivä-ohjelmaa.

Vaikka vammani ei olekaan ihan lievin, niin se minun lievä, keskivaikea kehitysvamma on sittenkin vain ominaisuus ja saan olla onnellinen. Minulla on hyviä ja turvallisia ihmisiä lähelläni.

Hyvää loppu vuotta ja nautitaan siitä, mitä ollaan eli ollaan ihmisiä.

Vastaus:

Hei

Minustakin on hyvä, että Nenäpäivä auttaa maailman lapsia.

Meillä tosiaan on moni asia todella hyvin täällä Suomessa. Meillä on monia asioita, joista meidän kannattaa olla kiitollisia.

Silti jokaisen ihmisen elämään kuuluu myös vaikeita ja ikäviä asioita. Jokaisella on joskus paha olla.

Kun on paha olla, kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa. Ja tehdä asioita, joista tykkää.

Myös toisten auttaminen voi helpottaa omaa oloa.

Pahaan oloon voi auttaa sekin, että miettii, mikä kaikki omassa elämässä on hyvin. Juuri kuten sinä kirjoituksessasi teit.

Me kaikki tosiaan olemme hyviä ja tärkeitä juuri sellaisina kuin olemme. Meillä kaikilla on omat vaikeutemme ja omat vahvuutemme.

Kiitos samoin hyvää loppuvuotta sinulle ja kaikille muille!