Olet tässä:
 

Neurologinen sairaus ja muistisairaus

Hei Kerttu

Minulla on neurologinen sairaus. Siihen liittyy riski sairastua muistisairauteen aika nuorena.

Ajattelin, että sinä Kerttu ehkä tiedät, miten tällaisen asian kanssa pärjää niin, ettei jännitä koko ajan. Koska minua ainakin jännittää.

Jännittääköhän muitakin?

Vastaus

Hei

On ymmärrettävää, että sinua jännittää. Moni jännittää sairastumista. Et siis ole yksin.

Vaikka sinulla on riski sairastua muistisairauteen, et välttämättä sairastu. Jokaisen keho toimii omalla tavalla.

Jos sairastut muistisairauteen, pärjäät kyllä. Saat apua ja tukea.

Kun minua jännittää tai huolestuttaa, teen asioita, joista tykkään. Lähden kävelylle, kuuntelen musiikkia tai tapaan tuttuja.

Huolen kanssa ei kannata jäädä yksin. Voit puhua asiasta lääkärille, hoitajalle tai vaikka psykologille. He osaavat auttaa, jos jännitys on jatkuvaa.

Myös vertaistuki voi auttaa. Tunnetko muita, joilla on sama neurologinen sairaus? Oletko jutellut asiasta heidän kanssaan?

On hyvä kertoa myös läheisille, että sinua jännittää. Usein jo puhuminen helpottaa oloa.

Hyvällä mielellä -sivuilla on lisää vinkkejä jännittämiseen ja huoliin: Hyvällä mielellä

Tsemppiä!