Oliko rajoittaminen laillista?

Hei

Minulla oli joskus vuosia sitten tilanne, jossa ohjaajat pitivät rahojani ja henkkareitani hallussaan. En saanut niitä itelleni. Ja he rajoittivat rahankäyttöäni tahdostani riippumatta.

Tämän takia en pystynyt esimerkiksi ostamaan kaljaa omilla rahoillani. Myös tupakointiani rajoitettiin. Tupakat olivat ohjaajilla ja ohjaajat antoivat tietyn määrän tupakoita päivässä.

Olin siis rajoittamisen aikaan 18-20-vuotias.

Oliko tuo laillista?

Olen saanut diagnoosin lievä kehitysvamma vasta parikymppisenä. Rajoittamisen aikaan minulla ei ollut edes kehitysvammadiagnoosia.

Olen siis asunut lastensuojelulaitoksessa, josta muutin täysi-ikäisenä kehitysvammaisten asumisyksikköön, koska en pärjää ihan itsenäisesti.

Nykyään ei enää ole tällaisia ongelmia, vaan rahat ovat minulla itselläni, eikä muutakaan rajoittamista ole enää.

Vastaus

Hei

Vuodesta 2016 asti erityishuoltolaki on määritellyt, missä ja miten ihmistä saa rajoittaa. Ennen vuotta 2016 rajoittamista ei säädelty laissa yhtä tarkasti.

Rajoittamisen tarkoitus on pitää huolta rajoitettavan henkilön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta. Rahan, tupakan ja alkoholin käytön rajoittaminen on tyypillistä nuorten ja nuorten aikuisten kohdalla.

Olit 18-20-vuotiaana jo täysi-ikäinen, mutta tarvitsit vielä tukea ja ohjausta rahan, alkoholin ja tupakan käytössä. Tämä ei varmaankaan ole tuntunut mukavalta. Ja tilanteesta on ehkä jäänyt ikäviä muistoja.

Monia nuoria ja nuoria aikuisia rajoitetaan, kun he opettelevat ottamaan vastuuta omista valinnoistaan. Joskus nuorta rajoittavat omat vanhemmat, joskus esimerkiksi ohjaajat.

Kerroit, että nyt päätät itse omista rahoistasi, eikä rajoittamiselle ole enää tarvetta. Tämä kuulostaa hyvältä.

Voisiko ajatella, että tuo kuvailemasi rajoittaminen on ollut osa kasvuasi nuoresta aikuiseksi?