Onko kofeiini huumausaine?

Huumausaineita on esimerkiksi kannabis ja marihuana, jotka ovat Suomen lain mukaan kiellettyjä aineita. Niitä ei saa pitää hallussa, myydä tai antaa toisille.

Kofeiini ei ole laitonta eli sitä sisältäviä tuotteita kuten kahvi ja energiajuoma saa juoda.

Kuitenkin niihinkin jää koukkuun, kuten huumeisiin.

Eli onko kofeiini huumausaine?

Minä ainakin olen riippuvainen kofeiinista eli minun on sitä joka päivä saatava.

Vastaus

Hei

Kofeiinia ei luokitella huumausaineeksi.

Kofeiini piristää ja aiheuttaa riippuvuutta, kuten kirjoitit.

Liiallinen määrä kofeiinia voi aiheuttaa närästystä, hermostuneisuutta ja univaikeuksia.

Kofeiini voi olla terveydelle myös hyödyllistä. Se vähentää riskiä sairastua esimerkiksi Parkinsonin ja Alzheimerin tautiin.

Kofeiinipitoisia juomia voi juoda, kunhan juo niitä kohtuudella.

Esimerkiksi kahvia voi juoda yleensä 3-5 kuppia päivässä. Mutta osa ihmisistä on herkempiä kofeiinin vaikutuksille. Joillekin 3 kuppia kahvia päivässä on liikaa.

Esimerkiksi minuun kofeiini vaikuttaa voimakkaasti. Juon kahvia joka päivä ja olen siihen koukussa, kuten sinäkin. Mutta en voi juoda kahvia kovin montaa kuppia päivässä.

Jos juon kahvia liikaa, minulle tulee levoton olo. Jos juon kahvia neljän jälkeen illalla, en saa illalla unta. Siksi en juo kahvia koskaan iltaisin.