Olet tässä:
 

Onkohan tämä itsenäinen asuminen sittenkään niin hyvä juttu?

Moi Kerttu

Tässä yön tunteina olen miettinyt, että onko tämä itsenäinen asuminen sittenkään niin hyvä juttu. Osaan kyllä monia juttuja, mutta on tämä sittenkin välillä aika vaikeaa tämä itsenäinen asuminen. Vaikka ohjaajat käy ja saan vissiin sitä toimintaterapiaa.

Mua nyt harmittaa, kun kaikki ei menekään niin kuin luulin. Olen kuitenkin kaikesta huolimatta keskiasteisesti kehitysvammainen.

Vastaus

Hei

Ymmärrän hyvin, että itsenäinen asia mietityttää. Muutos ja uudet asiat herättävät meissä epävarmuutta.

Sinun ei tarvitse osata kaikkea. Me kaikki tarvitsemme toistemme apua.

Sekään ei haittaa, että asiat eivät mene niin kuin luulit. Mutta ymmärrän kyllä, että se harmittaa.

Me toivomme ja suunnittelemme asioita. Mutta asiat eivät aina mene niin kuin toivomme ja suunnittelemme. Joskus petymme, kun asiat menevät pieleen. Joskus ilahdumme, kun asiat sujuvat hyvin.

Toimintaterapiasta on varmasti apua itsenäiseen asumiseen.

Ja hyvä, että saat apua myös ohjaajilta. Voisit kertoa heille, että sinulla on epävarma olo. Voisit kertoa, millaiset asiat sinua huolestuttavat. Voisitte miettiä myös, mitkä asiat ovat sujuneet hyvin.

Voisit kirjoittaa ajatuksistasi ja tunteistasi myös minulle.

Puhuminen ja kirjoittaminen helpottaa oloa.

Tsemppiä!