Olet tässä:
 

Pakkoajatukset

Minulla on pakkoajatuksia. On esimerkiksi pakko rukoilla joka päivä paljon, vaikka tiedän, että Jumala ei rankaise minua, jos en rukoile.

Miten pääsen tästä eroon?

Puhua en tästä kenellekään voi, koska olen huono puhumaan.

Vastaus

Hei

Hyvä että kysyit minulta.

Pakkoajatuksien kanssa ei kannata jäädä yksin.

Pakkoajatuksia voi lievittää esimerkiksi liikunnalla ja rentoutusharjoituksilla. Pakkoajatuksia voi hoitaa myös terapialla ja lääkkeillä.

Ota yhteyttä omalle terveysasemalle. Kerro, että haluat apua pakkoajatuksiin. Kerro, että haluat tavata psykologin.

Psykologin kanssa voit opetella keinoja lievittää pakkoajatuksia.

Asiaa ei tarvitse hävetä!

Pakkoajatukset ja pakko-oireet ovat yleisiä.

Esimerkiksi stressi lisää pakkoajatuksia. Korona-aika on ollut kuormittavaa meille kaikille.

Suosittelen siis pyytämään rohkeasti apua. Kenenkään ei tarvitse pärjätä vaikeassa tilanteessa yksin.