Olet tässä:
 

Parisuhde ahdistaa ja pelottaa

Päivä oli mennyt hyvin, mutta sitten yksi kaverini kysyi: ”Mitä vikaa parisuhteessa on? Eikö kiinnosta? Eikö myöskään lapset kiinnosta?”.

Mua rupesi ahdistamaan, hermostuin ja sanoin hänelle, etten halua puhua siitä. Sanoin myös, etten halua enää tapella niistä, niin kaverini sanoi, ettei hänkään halua tapella, joten sovittiin välimme.

Just kun kaikki puuttuu mun rakkausasioihin, niin tulee negatiiviset ajatukset mieleen.

Pahin pelkoni on, että jos olen parisuhteessa, niin toiset satuttaa.

Vastaus

Hei

Onpa hyvä, että tiedät, mikä sinua pelottaa parisuhteessa.

Olet huomannut, että parisuhteen kommentointi alkaa ahdistaa sinua. On tosi hyvä, että tunnistat tilanteen ja tunteesi.

Mitkä asiat auttavat sinua näissä tilanteissa?

Kun minua ahdistaa, käyn kävelyllä tai kuuntelen musiikkia. Joskus otan lämpimän suihkun. Nämä asiat lievittävät ahdistustani.

Minua auttaa myös kirjoittaminen. Minua helpottaa, kun kirjoitan paperille, mikä minua pelottaa tai ahdistaa.

Joskus soitan luotettavalla kaverille, joka osaa kuunnella. Tunteista puhuminen helpottaa oloani. Huomaan, ettei minulla olekaan mitään hätää.

Minusta on ollut helpottavaa huomata, että ahdistus ja pelko menee aina ohi. Se kestää aikansa, mutta menee ohi.

Joskus kun paha oloni on kestänyt kauan, eivätkä muut keinot auta, olen jutellut psykologin kanssa.

Olisiko näistä keinoista myös sinulle apua? Vai auttaako sinua jotkin muut asiat?