Pelkäävätkö ihmiset diagnoosiani?

Hei Kerttu

Minusta on alkanut tuntumaan, että ihmiset pelkäävät diagnoosiani eli sitä, kun olen keskiasteisesti kehitysvammainen.

Minulla on ilmoitus kirjeenvaihtopalstalla ja en ole saanut yhtään vastausta.

Tunnen muita keskiasteisesti kehitysvammaisia, jotka väittävät olevansa lievästi vammaisia.

Mutta minä olen rehellinen nuori neiti ja en häpeä sitä, että olen keskiasteisesti kehitysvammainen. Olen enemmänkin ylpeä itsestäni.

Vastaus

Hei

Mukava kuulla, että olet ylpeä itsestäsi.

Olet tärkeä ja arvokas juuri sellaisena kuin olet.

Valitettavasti en osaa vastata siihen, pelkääkö joku vammaasi.

Voit itse päättää, mitä kerrot itsestäsi kirjeenvaihtoilmoituksessa. Kaikki eivät kerro vammastaan, koska vamma on vain yksi heidän ominaisuuksistaan.

Kehitysvamma ei kerro paljoa siitä, millainen ihminen sinä tai joku muu on.

Kehitysvamma vaikuttaa kykyyn oppia ja ymmärtää uusia asioita.

Kehitysvamma ei kerro esimerkiksi siihen,

  • mikä sinulle on tärkeää
  • millaisista asioista pidät tai olet kiinnostunut
  • millaisista asioista haaveilet tai unelmoit
  • millainen kaveri tai ystävä olet.

Voisit kertoa kirjeenvaihtoilmoituksessa esimerkiksi näistä asioista.