Pelottaa mennä nukkumaan
Mitä minun pitäisi tehdä, kun minua pelottaa mennä nukkumaan iltaisin?
Minä pelkään, että minä näen painajaisia tai että minä kuolen nukkuessani, enkä sitten herää enää koskaan.
Asun asuntolassa, mutta en uskalla kertoa tästä pelosta asuntolan hoitajille, enkä kenellekään muullekaan, koska minä pelkään, että minulle nauretaan tai suututaan, kun minulla on näin tyhmä pelko.
Minä myös pelkään, että joudun kuoleman jälkeen Helvettiin, enkä pääsekään Taivaaseen, kuten haluan. Tai että kuoleman jälkeistä elämää ei ole olemassakaan eli kaikki loppuu siihen kuolemaan.
Vastaus:
Hei
Kurjaa, että sinua pelottaa mennä nukkumaan.
Hyvä kun kerroit peloistasi minulle.
Pelkosi eivät ole yhtään tyhmiä. Päinvastoin. Niitä ei kannata hävetä.
Luulen, että meitä kaikkia pelottaa tavallista enemmän nyt, kun koronatilanne on vaikea.
Kun minua pelottaa, kerron peloistani jollekin. Se helpottaa oloa.
Voisit hyvin kertoa peloista ohjaajalle. Peloissasi ei tosiaan ole mitään hävettävää.
Onko sinulla joku muu luotettava ihminen, jonka kanssa voisit jutella?
Voit soittaa myös Kehitysvammaliiton puhelimeen. Puhelimeen vastaa Kehitysvammaliiton työntekijä. Puhelimessa voit jutella vaikkapa juuri omista tunteista.
Kehitysvammaliiton numero on 09 348 09 348.
Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.
Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.
Tsemppiä! Ei jäädä pelkojen yksin.
Lue myös: Puhu huolista ja peloista