Syntyvyyden lasku

Mitä syntyvyyden laskun seurauksena tapahtuu?

Uutisissa sanotaan, että se mullistaa yhteiskuntaa, muttei sanota miten. Eli voitko kertoa yksinkertaisesti, että mitä se meinaa?

Vastaus:

Syntyvyyden lasku tarkoittaa sitä, että Suomeen syntyy vähemmän lapsia kuin ennen. Tämä tarkoittaa sitä, että suomalaisten määrä alkaa vähentyä.

Kun suomalaisten määrä vähenee, vähenee myös työntekijöiden määrä. Työntekijät maksavat palkastaan veroa yhteiskunnalle. Yhteiskunta puolestaan maksaa veroilla palveluita.

Veroilla maksetaan esimerkiksi

  • terveydenhoitoa
  • sosiaalipalveluita
  • koulutusta
  • opiskelua
  • yhteisiä rakennuksia.

Kun työntekijöiden määrä vähenee, yhteiskunta saa vähemmän verotuloja. Eli yhteiskunnalla on vähemmän rahaa yhteisiin palveluihin.

Suomalaiset päättäjät etsivät nyt ratkaisuja siihen, miten syntyvyyttä saadaan lisättyä.