Tukihenkilö ja avustaja

Onko tukihenkilö ja avustaja sama asia?

Vastaus:

Hei

Jos tarkoitat avustajalla henkilökohtaista avustajaa, niin avustaja ja tukihenkilö eivät ole sama asia.

Henkilökohtaista apua saa, kun se on vamman vuoksi välttämätöntä. Henkilökohtainen avustaja auttaa asioissa, joita vammainen henkilö ei pysty itse tekemään.

Henkilökohtaista apua voi saada päivittäisiin toimiin, opiskeluun, työhön ja vapaa-ajalle.

Oikeus saada henkilökohtaista apua perustuu vammaispalvelulakiin.

Tukihenkilön voi saada sosiaalihuoltolain perusteella.

Tukihenkilö auttaa pärjäämään niin, että arki sujuu.

Tukihenkilö voi tukea ihmissuhteissa, itsenäistymisessä ja vapaa-ajanvietossa. Tukihenkilön kanssa voi käydä esimerkiksi ostoksilla tai harrastuksissa.

Tukihenkilö voi olla esimerkiksi läheinen tai tuttu ihminen. Tukihenkilö voi olla myös ammattilainen, joka työskentelee esimerkiksi sosiaalialalla.

Henkilökohtaista apua ja tukihenkilöä haetaan molempia sosiaalitoimistosta.