Olet tässä:
 

Tuntuu siltä, että älyni ei aina riitä tietyissä jutuissa

Hei kerttu.

Välillä minusta tuntuu siltä, ettei mun äly riitä ja en tajua asioita. Esimerkiksi en osaa käyttää rahaa, enkä osaa antaa oikeita rahasummia esimerkiksi kaupassa. Olen muutenkin huono laskemaan eli en osaa kunnolla laskea ja tuntuu etten mitenkään opi laskemaan.

Monesti myös tuntuu siltä, etten pysy mukana keskustelussa, jos keskustelen sellaisen kanssa, jolla on normaalia korkeampi älykkyys.

Toisaalta osaan tehdä ruokaa ja siivota ja olen hyvä lukemaan, vaikka luenkin lasten ja nuorten kirjoja.

Minulla on hyviä ystäviä.

Olen keskivaikeasti kehitysvammainen, mutta siinä ihan ylärajoilla.

Asun tuetusti ja minun elämäni on ihan hyvää elämää, vaikka joskus mua harmittaa se, että minun äo on 49. Olisipa se äo vaikka 80, niin osaisin enemmän asioita.

Mutta toisaalta liika tietokin lisää tuskaa ja siihen nähden on ihan hyvä olla kehitysvammainen. En häpeä sitä, että olen keskivaikean kehitysvamman ylärajoilla. Vaan joskus harmittelen, että en ole älykäs.

Olen kielellisesti taitava, vaikka äo on tosi matala.

Vastaus

Kiitos kirjoituksestasi! Oli mukava lukea ajatuksiasi siitä, miten kehitysvamma vaikuttaa elämääsi.

Kirjoitat hyvin siitä, miten kehitysvamma on vain yksi ihmisen ominaisuus.

Meillä kaikilla tosiaan on erilaisia ominaisuuksia, taitoja ja vahvuuksia.

Jollekin esimerkiksi matikka voi olla vaikeaa, mutta tunteista puhuminen ja kirjoittaminen helppoa.

Joku toinen voi olla taitava matikassa, mutta hänellä voi olla vaikeuksia tunnistaa omia tunteitaan.

On mukava kuulla, että et häpeä vammaasi. Siinä ei tosiaan ole mitään hävettävää.

Meillä kaikilla on omat haasteemme ja omat vahvuutemme. Olemme kaikki ihan yhtä tärkeitä ja arvokkaita juuri sellaisina kuin olemme.