Olet tässä:
 

Uskonto ja ruoka

Mitä eri uskontojen ruokavaliot tarkoittavat? Siis vaikka halal ja kosher? Miksi hindut eivät syö lehmän eli naudan lihaa?

Vastaus

Hei

Eri uskonnoissa on erilaisia sääntöjä siitä, mitä ei saa syödä.

Islamiin kuuluu halal-ruokavalio. Siinä sianlihan syöminen on kiellettyä.

Juutalaisuuteen kuuluu kosher-ruokavalio.

Kosherissa esimerkiksi

  • sianliha on kiellettyä
  • katkaravut ja monet muut merenelävät ovat kiellettyjä
  • kala on sallittua, jos sillä on evät ja suomut
  • liha pitää valmistaa tietyllä tavalla
  • lihaa ja maitotuotteita ei yleensä syödä yhdessä.