Uusimmat kysymykset

Erilainen huumorintaju

6.10.2025

Miksi jollain ihmisillä on huono huumorintaju? Siis täysin erilainen huumorintaju kuin mitä minulla on.

Vastaus

Hei

Ihmisistä erilaiset asiat ovat hauskoja. Ihmiset voivat myös ymmärtää vitsit eri tavoin.

Jokaisen huumorintaju on omanlaisensa ja hyvä juuri sellaisena kuin on.

Huumoritajun kehittymiseen vaikuttaa esimerkiksi elämänkokemukset ja ympäristö, jossa elää.

 

Saman pelin pelaaminen

3.10.2025

Hei!

Minulla on kännykässä yksi lyhyt peli, jonka olen pelannut monta kertaa läpi. Miksi minun tekee mieli pelata se taas läpi, vaikka olen sen monta kertaa pelannut ja tiedän, mitä siinä tapahtuu?

Vastaus

Tähän voi olla monta syytä.

Pelit tehdään yleensä sellaisiksi, että niitä tekee mieli pelata uudestaan ja uudestaan.

Tuttu peli voi tuntua sinusta hyvältä. Kun tiedät jo, mitä pelissä tapahtuu, se voi tuntua turvalliselta ja mukavalta.

Peli voi antaa myös onnistumisen tunteen. Kun pääset pelistä läpi, se tuntuu hyvältä.

Tutun asian toistaminen voi myös rentouttaa. Tuttu peli voi tuntua helpolta ja rauhoittavalta, kun siinä ei tule yllätyksiä.

Kiinnostuksen päätteleminen

3.10.2025

Mistä voi päätellä, etta mies on kiinnostunut naisesta?

Vastaus

Hei

Kun mies on kiinnostunut naisesta, hän voi esimerkiksi kertoa, että haluaisi tutustua naiseen paremmin. Mies voi kutsua naisen treffeille.

Mies voi sanoa naiselle myös kohteliaisuuksia.

Toimintakeskuksessa aloittaminen

3.10.2025

Minkä ikäisenä saa tulla toimintakeskukseen töihin?

Vastaus

Hei

Työtoiminta toimintakeskuksessa on palvelu, jota hyvinvointialue voi järjestää esimerkiksi kehitysvamman takia.

Työtoiminnan aloittamiseen ei ole ikärajaa. Yleensä nuori kuitenkin opiskelee ainakin 18-vuotiaaksi asti. Moni jatkaa opintoja myös tämän jälkeen. Osa siirtyy opintojen jälkeen palkkatöihin.

Yhtiövastike ja yhteisövastike

1.10.2025

Onko yhtiövastike ja yhteisövastike sama asia?

Vastaus

Hei

Yhteisövastike on maksu, jonka kerrostalon tai rivitalon asukas maksaa joka kuukausi taloyhtiölle.

Taloyhtiö maksaa näillä rahoilla talon yhteisistä asioista, kuten roskien tyhjennyksestä, talon siivouksesta ja pihan hoidosta.

Yhteisövastike tarkoittaa usein samaa asiaa kuin yhtiövastike.

Loukkaaminen

1.10.2025

Jos joku sanoo jollekin, että sulla on rumaääninen kahvinkeitin, niin onko se loukkaavasti sanottu? Ja että mullapa on parempi kahvinkeitin mitä sulla.

Vastaus

Hei

Ihmiset loukkaantuvat eritavoin ja erilaisista asioista.

Joku loukkaantuu herkemmin kuin joku toinen.

Joku voi loukkaantua kahvinkeittimen äänen arvostelusta, joku toinen ei.

Muut asukkaat yrittävät tulla huoneeseeni

30.9.2025

Mitä pitää tehdä, kun jotkut asukkaat yritttävät tulla huoneeseeni väkisin ilman lupaa asuntolassa?

He eivät usko minua, kun sanon, ettei huoneeseen saa tulla ilman lupaa. He eivät usko edes hoitajia, kun nämä kieltävät huoneeseen tulemisen.

Vastaus

Hei

Hyvä, että hoitajat ovat kieltäneet huoneeseesi tulemisen ilman lupaa.

Saako huoneesi oven lukkoon? Jos ei, voiko oveen ostaa lukon?

Juttele vielä asiasta hoitajien kanssa.

Tsemppiä!

Muu kehitysvammaisuus

30.9.2025

Mitä käytännössä tarkoittaa diagnoosi muu kehitysvammaisuus ja mistä siitä löytää tietoa?

Vastaus

Hei

Diagnoosi muu kehitysvammaisuus tarkoittaa kehitysvammaa, jota ei ole määritelty tarkemmin esimerkiksi lieväksi tai keskivaikeaksi kehitysvammaksi.

Jos sinulla on diagnoosi muu kehitysvammaisuus, voit kysyä siitä lisää lääkäriltä, joka diagnoosin on tehnyt. Lääkäri osaa selitää, mitä diagnoosi tarkoittaa sinun kohdallasi.

Sarjakuvalehden tekeminen

29.9.2025

Miten sarjakuvalehti tehdään alusta loppuun?

Saako itsetehtyjä sarjakuvalehtiä myydä?

Vastaus

Hei

Sarjakuvia voi tehdä eri tavoin. Niitä voi tehdä esimerkiksi tietokoneella tai käsin paperille.

Tässä on yksi tapa tehdä sarjakuva:

  1. Mieti, mistä sarjakuva kertoo. Päätä sarjakuvan aihe.
  2. Suunnittele sarjakuvan tapahtumat ja tekstit.
  3. Tee sarjakuvaa varten tyhjät ruudut.
  4. Piirrä ruutuihin kuvat.
  5. Kirjoita kuviin sopivat tekstit.

Kyllä itsetehtyjä sarjakuvia saa myydä.

Haluan muuttaa

29.9.2025

Mitä minun pitää tehdä, kun hoitajat eivät suostu ymmärtämään, että minä haluan muuttaa asuntolasta pois?

Olen tästä puhunut jo monta kuukautta aina välillä, mutta hoitajat eivät usko. Sanotaan, että minä pärjään asuntolassa hyvin ja olen itsenäinen.

Mutta kun minä en viihdy täällä ja haluan muuttaa täältä pois!

Täältä ei pääse edes kauppaan tai kirjastoon melkein koskaan.

Vastaus

Hei

Voit jutella muuttamisesta sosiaalityöntekijän kanssa.

Soita Kehitysvammaliiton neuvontaan Niinalle. Niina neuvoo asumiseen liittyvissä asioissa. Niina auttaa sinua etsimään sosiaalityöntekijän, jolle voit soittaa.

Niinan numero on 040 775 1411.

Syvällisesti puhuminen

25.9.2025

Saan jatkuvasti kuulla, että puhun syvällisesti.

Selkeytä sana puhua syvällisesti.

Vastaus

Hei

Mukava kuulla, että puhut syvällisesti.

Syvällisesti puhuminen tarkoittaa puhumista tärkeistä asioista, kuten tunteista, ihmissuhteista ja unelmista.

Rahapelaaminen ja riippuvuus

22.9.2025

Pelasin eilen 200 eruoa nettikasinolle. Olenko riippuvainen?

Vastaus

Hei

Peliriippuvuus tarkoittaa sitä, että on pakko pelata. Riippuvainen pelaaja ei pysty lopettamaan, vaikka hän huomaa, että pelaaminen aiheuttaa ongelmia.

Peliriippuvuuteen saa apua.

Jos pelaaminen aiheuttaa sinulle ongelmia, juttele asiasta luotettavan ihmisen kanssa. Tällainen voi olla esimerkiksi perheenjäsen, ohjaaja, opettaja tai terveydenhoitaja.

Voit myös soittaa Peluurin Auttavaan puhelimeen: 0800 100 101.

Peluurin Auttava puhelin on auki arkipäivinä kello 12-18. Voit soittaa nimettömänä. Soittaminen ei maksa mitään.

Auttavasta puhelimesta saat esimerkiksi tietoa paikkakuntasi tukiryhmistä. Tukiryhmässä saat tukea ihmisiltä, joilla on myös ollut ongelmia rahapelaamisessa.

Lue lisää pelaamisesta ja vinkkejä pelaamisen vähentämiseen: Rahapelaaminen

Kiroilemisen lopettaminen

22.9.2025

Minulle sanotaan, että on epäkohteliasta kiroilla ja en saa kiroilla. Varsinkin, jos paikalla on lapsia, niin ei saa kiroilla.

Miksi en saa kiroilla?

Vastaus

Hei

Kiroileminen voi loukata muita ihmisiä.

Jos haluat kiroilla, voit mennä jonnekin, jossa ei ole muita ihmisiä. Voit kiroilla vaikka omassa huoneessasi.

Toimintaa Seinäjoella

18.9.2025

Hei Kerttu

Mä käännyin viime syksynä muslimiksi, kun luulin, etta saan ystäviä. Mutta en saanut kuin yhden ystävän ja sen kanssa ei olla nähty kuin kerran.

Voitko selvittää, onko naisille mitään toimintaa Seinäjoella?

Vastaus

Hei

Esimerkiksi Seinäjoen seudun kehitysvammaisten tuki ry järjestää monenlaista vapaa-ajan toimintaa. Yhdistyksen kautta on mahdollista löytää myös ystäviä.

Seinäjoen seudun kehitysvammaisten tuki (sjoenkvtuki.fi)

Julkisuuden henkilöistä kiinnostuminen

18.9.2025

Miksi ihmisiä kiinnostaa julkisuuden henkilöt ja heidän elämä?

Esimerkiksi se, että kenen kanssa joku julkkis on parisuhteessa, onko hänellä lapsia ja missä hän asuu.

Tai sitten ihan tuntemattomien ihmisten asiatkin kiinnostavat. Televisiosta tulee esimerkiksi ohjelma, jossa ihmiset katsovat televisio-ohjelmaa, jossa jotkut vieraat ihmiset kertovat parisuhteestaan.

Miksi sellainen kiinnostaa ihmisiä?

Vastaus

Hei

Ihmiset ovat kiinnostuneita julkisuuden henkilöistä ja vieraista ihmisistä monesta syystä.

Tässä on joitain syitä:

Ihmiset elävät yhdessä, eikä kukaan pärjää ilman muita ihmisiä. Siksi ihmiset ovat kiinnostuneita muista ihmisistä.

Ihmiset vertaavat itseään muihin ihmisiin ja ottavat mallia muiden ihmisten elämästä ja käyttäytymisestä.

Julkisuuden henkilöistä kerrotaan yleensä tarinoita ja tilanteita, jotka herättävät suuria tunteita. Ihmiset haluavat kokevat suuria tunteita.

Naisen löytäminen

14.9.2025

Hei

Mistä löytäisin itselleni naisen?

Vastaus

Hei

Voit löytää naisen esimerkiksi Vernerin kirjepalstalta: Kirjeenvaihto

Tietoa parisuhteesta

14.9.2025

Voiko tänne sivuille saada materiaalia ja kursseja kehitysvammasta ja parisuhteesta?

Vastaus

Hei

Vernerissä on tietoa parisuhteesta kehitysvammaisille ihmisille.

Verkkokurssit ovat hyvä idea! Valitettavasti Vernerin sivuille ei voi tehdä kursseja.

Lue parisuhteesta:

Äidin rinnan imeminen

12.9.2025

Saanko vielä syödä äidin tissiä, kun oon jo 13-vuotias tyttö?

Vastaus

Hei

13-vuotias ei voi enää syödä äidin rintaa.

Nimittelyn kieltäminen

12.9.2025

Miksi minulle sanotaan, että minä en saa kiroilla tai nimitellä toisia?

Kyllä minä saan sanoa, mitä minä itse haluan.

Vastaus

Hei

Nimittely loukkaa ja satuttaa ihmisiä. Siksi sitä ei saa tehdä.

Luuseri

11.9.2025

Mitä tarkoittaa, että ihminen on luuseri?

Vastaus

Hei

Luuseri tarkoittaa häviäjää. Ketään ei saa kutsua luuseriksi.

Kauhuhahmojen vapaa-aika

8.9.2025

Hei

Onkohan noilla kauhuhahmoilla ollenkaan vapaa-aikaa, koska he ovat aina töissä?

Vastaus

Hei

Kyllä kauhuhahmojen näyttelijöillä on myös vapaa-aikaa. He eivät ole koko ajan töissä.

Kehitysvammaisuus ja avun tarvitseminen

6.9.2025

Missä asioissa ne, joilla on älyllinen kehitysvammaisuus, eivät tarvitse muiden ihmisten apua?

Vastaus

Hei

Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa. Jokainen ihminen tarvitsee myös muiden ihmisten apua. Eri ihmiset tarvitsevat apua eri asioihin.

Kehitysvammaisuus kertoo vain vähän siitä, millaisia vahvuuksia ihmisellä on tai mihin ihminen tarvitsee tai ei tarvitse muiden apua.

Siksi en valitettavasti pysty vastaamaan yleisesti, mihin kehitysvammainen ihminen ei tarvitse muiden ihmisten apua.

Erilaiset painomitat

3.9.2025

Miksi jossain ulkomailla käytetään muita painomittoja kuin Suomessa? Siellä käytetään esimerkiksi paunoja, kun Suomessa käytetään kiloja.

Vastaus

Hei

Eri maissa on erilaisia mittayksiköitä, joilla mitataan painoa.

Suomessa mitataan esimerkiksi kilogrammoja ja Yhdysvalloissa esimerkiksi paunoja.

Eri mittayksiköt on keksitty eri maissa kauan sitten.

Suurin osa Euroopan maista on siirtynyt käyttämään samoja mittayksiköitä.

Rahan tärkeys

3.9.2025

Miksi ihmisille on niin tärkeää raha?

Raha ei tee onnelliseksi ja sillä ei saa rakkautta.

Vastaus

Hei

Rahaa tarvitaan elämiseen, siksi se on monelle ihmisille tärkeää.

Toisille ihmisille raha on tärkempää kuin toisille.

Pelkkä raha ei tee yleensä onnelliseksi, eikä sillä saa rakkautta, kuten kirjoitit.

Millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä?

Kehitysvammaisen ihmisen vahvuudet

3.9.2025

Voiko kirjoittaa Vernerin sivulle vammat-kohtaan, mitä vahvuuksia on kehitysvammaisella ihmisellä, joka ei tarvitse apua.

Vastaus

Hei

Vahvuuksia on todella paljon ja erilaisia. Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa. Siksi emme valitettavasti pysty kertomaan Kehitysvammaisuus-sivulla, millaisia vahvuuksia kehitysvammaisella ihmisellä on.

Vahvuuksia voivat olla esimerkiksi laskeminen, ruuanlaitto, tietokoneen käyttö ja keskustelutaidot. Vahvuuksia voi olla monia muitakin.

Millaisia vahvuuksia sinulla on?

Loppukesä vai alkusyksy?

3.9.2025

Onko nyt loppukesä vai alkusyksy?

Vastaus

Hei

Nyt on alkusyksy.

Elokuu on yleensä loppukesää. Syyskuu on yleensä alkusyksyä.

Kehitysvammaisen ihmisen vahvuudet

1.9.2025

Missä ne, joilla on kehitysvamma, eivät tarvitse muiden ihmisten apua eli kehitysvamma-ihmisenä olevien vahvuudet?

Vastaus

Hei

Jokaisella ihmisellä on omat vahvuutensa.

Jonkun vahvuus voi olla esimerkiksi laskeminen ja kirjoittaminen. Joku toinen voi olla taitava vaikkapa maalaamaan tai soittamaan. Jollekin voi olla helppoa tutustua uusiin ihmisiin.

Millaisia vahvuuksia sinulla on?

Parisuhde ei kiinnosta enää

28.8.2025

Hei!

Miksi parisuhde ei enää ollenkaan kiinnosta minua?

Aikaisemmin se kiinnosti minua paljon ja minua harmitti kovasti, kun en ole siinä. Mutta nyt se ei enää ollenkaan kiinnosta minua.

Parisuhteeseen kuuluu yleensä seksi ja koska minua ei kiinnosta seksikään, niin ei kiinnosta parisuhdekaan.

Jostain syystä luulin, että melkein kaikki ovat joskus parisuhteessa ja siksi minunkin pitäisi siinä joskus olla. Vaikka se onkin yleinen asia, niin moni siinä ei ole. Eikä minunkaan tarvitse olla. Kun tajusin sen, niin se ei enää kiinnosta.

Vastaus

Hei

Taisit vastata kysymykseesi itse:

Ehkä parisuhde ei kiinnosta sinua enää siksi, että ymmärsit, ettei sinun tarvitse olla parisuhteessa.

Jokainen päättää itse, onko parisuhteessa. Moni ei ole parisuhteessa.

Kirjoitit, että parisuhteeseen kuuluu yleensä seksi. Parisuhteeseen voi kuulua seksi, mutta parisuhteessa voi olla myös ilman seksiä.

Parisuhteessa kumppanit sopivat yhdessä, mitä parisuhteeseen kuuluu tai ei kuulu.

Jokainen parisuhde on omanlaisensa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla parisuhteessa. Tärkeintä on, että kumppanit kuuntelevat omia ja toistensa tunteita ja toiveita.

Aikuisten teitittely

28.8.2025

Onko totta, että joskus ennen vanhaan lasten piti teititellä aikuisia?

Siis että lapsi ei saanut sanoa aikuista sinuksi, vaan piti käyttää sanaa “te”, kun hän puhui aikuiselle? Siis esimerkiksi vielä joskus 100 vuotta sitten, 1900-luvun alussa?

Olen lukenut, että näin on ollut. Erityisesti vähän vanhempia ihmisiä ja esimerkiksi opettaji piti teititellä. Olen jopa kuullut, että lasten piti teititellä omia vanhempiaan, edes heitä ei saanut sanoa sinuksi.

Vastaus

Hei

Olet oikeassa. 1900-luvun puoliväliin asti oli tapana, että lapset teitittelivät aikuisia.

Marttis-lehden perustaminen

27.8.2025

Milloin perustettiin Marttis-nettilehden toimitus Rinnekodissa?

Vastaus

Hei

En valitettavasti löytänyt tietoa Marttis-lehden perustamisesta Rinnekotien sivuilta.

Marttis-lehden vanhat numerot

27.8.2025

Tiedättekö mistä saa Marttis-nimisen lehden vanhempia numeroita paperisena versiona etsin. Erityisesti vuoden 2015 numeroa

Vastaus

Hei

Marttis-lehteä tekee Rinnekodit.

Voisit kysyä vanhemmista numeroista Rinnekodeilta.

Tässä on Rinnekotien palveluneuvonnan yhteystiedot:

palveluneuvonta(at)rinnekodit.fi
09 7750 5980  (maanantai-torstai kello 10-14)

Tästä linkistä pääset Marttis-lehden sivuille (marttis.fi)

Kompastuminen museossa

26.8.2025

Minä tiedän, että museoissa on usein esillä tauluja ja vanhoja tavaroita. Mitä jos joku kompastuu museossa ja rikkoo jonkin vanhan tavaran? Uskovatko museon työntekijät, että se oli vahinko? Voiko museon tavaroiden rikkomisesta joutua vankilaan?

Vastaus

Hei

Siitä ei joudu vankilaan, jos museossa kompastuu ja rikkoo vahingossa tavaran.

Museoissa on joka huoneessa vahti. Hän huomaa, jos joku kompastuu vahingossa.

Jos museon näyttelyesineitä rikkoo tahallaan, se voi olla rikos.

Tubettajat ja rahat

20.8.2025

Hei!

Ovatko tubettajat eli YouTubeen videoita tekevät ihmiset rikkaita? Jos ovat, niin mistä he saavat hirveästi rahaa?

Esimerkiksi yksi tubettaja on tänä vuonna tehnyt monta videota, joissa hän esittelee internetistä tilaamiaan pehmoleluja. Niihin on aina mennyt monta sataa euroa. Mistä hän saa niin paljon rahaa?

Vastaus

Hei

Osa tubettajista on rikkaita, mutta eivät kaikki.

Tubettajat voivat saada rahaa esimerkiksi mainoksista, jotka näkyvät heidän videoidensa aikana.

Yritykset voivat myös maksaa tubettajille siitä, että he esittelevät yrityksen tuotteita videoilla. Tubettajat voivat saada yrityksiltä ilmaiseksi ne tuotteet, joita he esittelevät.

Esimerkiksi pehmoleluja esittelevä tubettaja voi saada pehmoleluja myyviltä tai valmistavilta yrityksiltä rahaa. Hän voi saada yrityksiltä myös pehmoleluja ilmaiseksi.

Kysymykseen vastaaminen

20.8.2025

Kirjoittin teille tänne kysymyksen kesälomalla, mutta olitte myös lomilla. En ole saanut vastausta.

Vastaus

Hei

Pahoittelut, ettet ole saanut vastausta!

Kesäloman aikana tuli todella paljon kysymyksiä. Olen vastannut mahdollisimman moneen.

Voisitko lähettää kysymyksesi uudestaan?

Kiitos!

Yhtiövastike

20.8.2025

Mikä on yhtiövastike?

Vastaus

Hei

Yhteisövastike on maksu, jonka kerrostalon tai rivitalon asukas maksaa joka kuukausi taloyhtiölle.

Taloyhtiö maksaa näillä rahoilla talon yhteisistä asioista, kuten roskien tyhjennyksestä, talon siivouksesta ja pihan hoidosta.