Vanhempani estivät kuntoutuksen

Miksi vanhempani eivät antaneet lääkärin diagnosoida Aspergeria ja psyykkisiä sairauksiani kun olin pieni?

Muistan että kerran lääkäri sanoi, että kannattaisi tutkia ongelmia, jotta voi auttaa ja estää pahenemasta. Äiti ja isä sanoivat, että ei meidän lapsella voi mitään tuollaisia olla.

Aikuisena ne jutut diagnosoitiin muualla ilman vanhempia, kun itse pyysin apua.

Miksi en saanut apua lapsena?

Nyt en pärjää yhtään ja olen ihan pihalla sosiaalisista jutuista ja stimmaan paljon, kun ahdistaa ja kaikkea.

Onko oikein olla vähän kiukkuinen vanhemmilleni tästä asiasta ja surullinenkin, vaikka jutusta on jo yli kymmenen vuotta?

Tykkään vanhemmistani, mutta en ymmärrä, miksi he tekivät noin.

Olisiko lääkärin pitänyt pakottaa minut tutkimuksiin? Tekikö hän väärin, kun hän antoi vanhempieni estää kaiken? Miten toivun siitä, etten saanut apua, kun olisin tarvinnut eniten tukea ja opetusta?

Tuntuu että elämäni meni pieleen.

Olenko itse syyllinen tilanteeseen, koska olin lääkärissä niin hermostunut, että en silloin stimmannut paljon, enkä sanonut oikeastaan mitään? En kertonut ongelmista omaa mielipidettäni.

Vastaus

Hei

On oikein olla kiukkuinen ja surullinen siitä, ettet saanut apua lapsena. Sinä et ole syyllinen tähän tilanteeseen. Et ole ollut lapsena vastuussa omasta hoidostasi, se olisi aivan liikaa vaadittu.

Vanhempasi tietävät parhaiten, miksi he tekivät niin kuin tekivät. Me voimme vain arvailla. Voimme yrittää asettua vanhempiesi asemaan. Voimme kuvitella, että he olivat peloissaan, huolissaan ja tunsivat ehkä syyllisyyttäkin.

Vanhemmat haluavat yleensä parasta rakkaalle lapselleen. Joskus vanhemmat haluavat kieltää vaikeat asiat, koska ne satuttavat niin paljon.

Vaikka et saanut lapsena diagnoosia, voit silti elää hyvää elämää. On hyvä, että olet kiinnostunut hyvinvoinnistasi.

Parhaiten toivut asiasta, jos pystyt juttelemaan siitä vanhempiesi kanssa.

Jos vanhempasi eivät halua puhua asiasta, voisit jutella jonkun muun luotettavan ihmisen kanssa.

Voisit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Mitkä asiat elämässäsi ovat kaikesta huolimatta hyvin?
  • Mitkä asiat ovat huonosti?
  • Miten huonosti olevia asioita voisi muuttaa niin, että niitä olisi hieman helpompi sietää?

Jos haluat jutella lisää, voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.

Puhelimeen vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät.

Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.

Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.