Verikokeen pistokohta
Verikokeessa neula työnnetään suoraan ihon läpi suoneen. Kuinka pian se reikä umpeutuu pistoksen jälkeen? Ajattelin, että voiko sen kautta mennä likaa tai taudinaiheuttajia suoneen?
Vastaus
Kysyin asiaa sairaanhoitajalta. Hän vastasi näin:
Pistokohta puhdistetaan ennen verikoetta.
Verikokeen jälkeen pistokohdan suojaksi laitetaan yleensä lappu. Sairaanhoitaja kertoo, kuinka kauan lappua kannattaa pitää suojana.
Pistokohdan umpeutuminen alkaa heti piston jälkeen. Pistokohta umpeutuu hyvin pian.