Voidaanko kuntopyörä ottaa minulta pois?
Minä ajan asuntolassa todella paljon kuntopyörällä, enemmän kuin olen ohjaajien kanssa sopinut.
Joskus yöhoitaja on yllättänyt minut ajamassa sillä yölläkin, vaikka on sovittu, että yöllä nukutaan.
Jankutan toisille asukkaille, että heidän on tultava pyörällä ajoa katsomaan, vaikka olen luvannut, että en tee niin. Ja joskus kun muut eivät tule sitä katsomaan, niin saan raivokohtauksen. Huudan ja kiroilen, vaikka olen luvannut mennä huoneeseeni rauhoittumaan, kun huomaan, että raivokohtaus on tulossa.
Ohjaajat sanovat, että asuntolassa arki pyörii liikaa minun kuntopyörän ympärillä. Ja jos en tottele sopimuksia, niin se otetaan minulta pois. Voivatko ohjaajat tehdä niin?
Vastaus
Hei
Jos kuntopyörä on asuntolan, ohjaajat voivat rajoittaa sen käyttöä.
On hyvä juttu, että olet löytänyt liikuntaharrastuksen, josta tykkäät. Kuntopyöräily on hyvä harrastus, kun pyöräily pysyy kohtuullisena.
Kerrot todella hyvin siitä, millaisia ongelmia liiallinen kuntopyöräily sinulle aiheuttaa.
Yleensä urheilijoilla on suunnitelma siitä, miten paljon ja milloin he urheilevat.
Haluaisitko sinä tehdä itsellesi suunnitelman? Voisitko tehdä suunnitelman yhdessä vaikkapa ohjaajien kanssa?
Voisit suunnitella, miten usein pyöräilet ja kuinka kauan pyöräilet kerralla.
Voisit pohtia myös, mikä auttaa sinua noudattamaan suunnitelmaa.
On hieno homma, että voitte puhua ja ratkoa asioita yhdessä ohjaajien kanssa.
Jos haluat jutella asiasta lisää, voit soittaa Kehitysvammaliiton puhelimeen: 09 348 09 348.
Puhelimeen vastaavat Kehitysvammaliiton työntekijät.
Puhelin on auki maanantaisin kello 15-17 ja torstaisin kello 10-12.
Voit soittaa mistäpäin Suomea tahansa. Puhelun hinta on normaali matkapuhelinmaksu.