Voiko keskivaikeasti kehitysvammainen koskaan asua yksin?
Olen keskivaikesti kehitysvammainen tyttö ja haluan joskus asua yksin. Mutta minulle on sanottu, että en voi asu yksin, kun olen keskivaikeasti kehitysvammainen.
Opettelen vasta kirjoittamaan tietokoneella, minkä sain joululahjaksi. Osaan lukea, mutta en tiedä kunnolla kellon aikoja.
Menen taksilla töihin. Ryhmäkodissa on kiva asu, vaikka haluankin joskus asua yksin.
Vastaus:
On hienoa, että sinä tiedät, että haluat asua joskus yksin. Kyllä sinulla on mahdollisuus asua yksin omassa kodissa. Voit saada omaan kotiin sellaita tukea, mitä tarvitset. Yksi mahdollisuus voi olla tukiasunto, jossa asut yksin, mutta apu ja tuki on lähellä.
Pidä puolesi ja kerro, että haluat joskus muuttaa omaan kotiin. Asiaa voidaan suunnitella vaikka useampi vuosi.
Voit lukea jutun ja katsoa videon Lotasta, joka asuu tukiasunnossa.
Lue ja katso Lotan tarina Verneri.netin sivuilta tästä linkistä (www.verneri.net/selko).