Olet tässä:
 

Ylioppilaskokeiden arvosanat

Miksi ylioppilaskokeiden arvosanat annetaan kirjaimina, eikä numeroina? Mitä ne tarkoittavat, siis esimerkiksi Laudatur ja Eximia? Löytyykö siitä tietoa selkokielellä?

Vastaus

Ylioppilaskokeiden arvosanat ovat latinankieltä.

Ylin arvosana on laudatur. Laudatur tarkoittaa suomeksi ”kiitetään”.

Seuraavaksi paras arvosana on eximia cum laude approbatur. Se tarkoittaa ”erinomaisin kiitoksin hyväksytään”.

En löytänyt arvosanojen nimistä tietoa selkokielellä.