Yösyöminen

Hei

Minulla on sellainen tapa, että yöllä vessakäynnin yhteydessä menen jääkaapille ja syön jotain. Sitten istun sohvalla ja torkun siinä, kunnes menen takaisin sänkyyn.

Tapa on tullut siitä, kun sain lääkkeet, jotka lisäävät ruokahalua.

Haluaisin päästä tavasta eroon. Paino voisi pudota jonkin verran.

Mikähän voisi olla avuksi?

Vastaus

Hei

Yösyöminen on melko yleistä. Et siis ole asian kanssa yksin.

Hyvä, että tunnistat tavan ja haluat muuttaa sitä. Tavasta voi päästä eroon.

Alla on joitain keinoja, joita voit kokeilla yösyömisen vähentämiseen ja lopettamiseen. Kokeile muuttaa tapoja pikku hiljaa. Kokeile yhtä muutosta vaikka viikon ajan.

Ensimmäinen viikko: Käy jääkaapilla, mutta älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.

Toinen viikko: Kun käyt jääkaapilla, syö vain pieni terveellinen välipala. Älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.

Kolmas viikko: Kun käyt jääkaapilla, juo vain lasi vettä. Älä istu sohvalle, palaa sänkyyn.

Neljäs viikko: Älä käy jääkaapilla ollenkaan.

Syö myös iltaisin iltapala, joka pitää nälän pois pitkään.

Ole itsellesi kiltti. Muutos vaatii aikaa.

Jos ruokahalun lisääntyminen liittyy lääkkeeseen, voit jutella lääkityksestä lääkärin kanssa.

Voit muutenkin pyytää tilanteeseen apua omasta terveyskeskuksesta. Älä jää asian kanssa yksin.

Tsemppiä!