Eduskuntavaalit

Kansanedustajat työskentelevät Eduskuntatalossa.
Eduskuntavaalit pidetään joka neljäs vuosi. Vaaleissa kansa äänestää eduskuntaan 200 kansanedustajaa. Kansanedustajat päättävät yhteisistä asioistamme.
Eduskunta päättää yhteisistä asioista
Suomen perustuslain mukaan valta kuuluu kansalle. Kansa valitsee eduskunnan päättämään yhteisistä asioista.
Eduskunnan tärkein tehtävä on säätää lait, joiden mukaan yhteiskunta toimii.
Eduskunta päättää myös valtion talousarviosta. Talousarviossa määritellään, mistä valtio saa rahaa ja mihin rahat käytetään. Eduskunta valvoo myös valtion taloudenhoitoa.
Eduskunta valitsee hallituksen pääministerin ja valvoo hallituksen toimintaa.
Lisäksi eduskunta päättää, mitä mieltä Suomen valtio on monista Euroopan unionin asioista.
Eduskuntavaaleissa saa äänestää Suomen kansalainen

Ilmoituskortissa on tärkeää tietoa vaaleista.
Eduskuntavaaleissa voi äänestää jokainen Suomen kansalainen, joka on täyttänyt 18 vuotta.
Jos sinulla on äänioikeus eduskuntavaaleissa, saat siitä postissa ilmoituskortin. Se postitetaan maaliskuussa.
Ilmoituskortissa on tärkeää tietoa vaaleista. Kortissa ilmoitetaan äänestyspaikkasi vaalipäivänä. Kortissa kerrotaan myös kotisi lähellä olevat ennakkoäänestyspaikat.
Voit äänestää oman vaalipiirisi ehdokasta
Suomi on jaettu 13 vaalipiiriin. Jokaisessa vaalipiirissä on omat ehdokkaat. Voit äänestää oman vaalipiirisi ehdokasta. Vaalipiirisi ilmoitetaan ilmoituskortissa.
Jokaisella ehdokkaalla on oma ehdokasnumeronsa. Oman vaalipiirisi ehdokkaiden numerot löydät muun muassa äänestyspaikoilta. Numerot näkyvät yleensä myös ehdokkaiden vaalimainoksissa.
Jokainen päättää itse, ketä äänestää
Jokainen päättää itse, haluaako äänestää. Jokainen päättää itse myös siitä, ketä äänestää.
Äänioikeuteen kuuluu vaalisalaisuus. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä ehdokasta äänestät.
Voit äänestää vaalipäivänä tai ennakkoon
Vaalipäivä lukee ilmoituskortissasi. Vaalipäivänä voit äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka lukee ilmoituskortissasi.
Myös ennakkoäänestyspäivät lukevat ilmoituskortissa. Voit äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa Suomessa tai ulkomailla.
Näin äänestät
Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi passi, henkilökortti ja ajokortti.
Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa henkilöllisyystodistuksesi ja antaa sinulle äänestyslipun.
Mene täyttämään äänestyslippu äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.
Mene vaalivirkailijan luo. Hän leimaa äänestyslippusi. Pudota äänestyslippu vaaliuurnaan.
Vaalivirkailijat auttavat
Äänestyspaikalla on vaalivirkailijoita ja vaaliavustajia. He auttavat ja neuvovat sinua kaikissa tilanteissa.
Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö, jonka olet itse valinnut.
Voit pyytää vaaliavustajan avuksesi äänestyskoppiin. Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään, ketä äänestit.
Katso video Näin äänestät ennakkoon:
Katso video Näin äänestät vaalipäivänä:
Lähde: Eduskuntavaalit 2019 -selkoesite