Itsemääräämisoikeus

Itsemääräämisoikeus kuuluu kaikille

asumiskuva

Jokaisella on oikeus päättää, missä ja kenen kanssa hän asuu.

Itsemääräämisoikeus on ihmisoikeus, joka kuuluu kaikille. Jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan.

Jokaisella on oikeus päättää esimerkiksi siitä

  • missä ja miten hän asuu
  • kenen kanssa hän seurustelee
  • mitä hän harrastaa.

Päätöksiä ei tarvitse tehdä yksin

Omista asioista päättäminen ei ole helppoa. Päätöksiä ja valintoja ei tarvitse tehdä yksin. Päättämiseen voi saada apua ja tukea.

Tukea voi saada esimerkiksi

  • perheenjäseniltä
  • ystäviltä
  • avustajilta
  • ohjaajilta
  • sosiaalityöntekijältä.

Asioista päättämiseen voi saada monenlaista tukea.

Toiset ihmiset voivat auttaa esimerkiksi

  • etsimään tietoa
  • ymmärtämään vaikeita asioita
  • miettimään valintojen seurauksia
  • pohtimaan erilaisten ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia.

Tietoa ymmärrettävässä muodossa

Asioista on vaikea tehdä päätöksiä, jos niistä ei tiedä tarpeeksi. Jokaisella on oikeus saada tietoa itselle tärkeistä asioista ymmärrettävässä muodossa.

Jokaisen pitää saada tietoa esimerkiksi siitä,

  • millaista työtä hän voi tehdä
  • missä ja miten hän voi asua
  • millaisiin palveluihin hänellä on oikeus.

Oikeus tehdä huonoja päätöksiä

Päätöksien tekeminen ei ole helppoa. Kaikki tekevät joskus huonoja valintoja ja vääriä päätöksiä. Jokainen kantaa myös itse vastuun päätöksistään eli kohtaa valintojensa seuraukset.

Omista asioita päättämistä voi harjoitella esimerkiksi läheisten ihmisten, ohjaajien ja avustajien kanssa.

Teksti: Jenni Sipilä, 2015

Katso videoita päättämisestä