Näin vaikutat

Neljä aikuista keskustelee pöydän ääressä.Suomessa jokaisella on oikeus vaikuttaa yhteisiin asioihin ja kertoa oma mielipiteensä.

Tällä sivuilla on tietoa siitä, miten sinä voit vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Äänestämällä voit vaikuttaa

Äänestäminen vaaleissa on hyvä tapa vaikuttaa yhteisiin asioihin.

Suomessa järjestetään

  • kunnallisvaalit
  • aluevaalit
  • eduskuntavaalit
  • europarlamenttivaalit
  • presidentinvaalit.

    Vaaleissa äänestät edustajia päättämään yhteisistä asioista.

    Voit myös itse asettua ehdolle vaaleissa. Esimerkiksi kehitysvammaisuus tai edunvalvonta eivät estä ehdokkuutta.

    Monta tapaa vaikuttaa

    Nainen ja mies istuvat tietokoneen äärellä. Nainen kirjoittaa paperille.Äänestämisen lisäksi voit vaikuttaa myös muilla tavoin.

    Voit esimerkiksi kertoa oman mielipiteesi suoraan päättäjille. Voit lähettää heille sähköpostia tai tavata heitä.

    Asioihin voi vaikuttaa myös julkisuuden avulla. Voit ottaa yhteyttä esimerkiksi lehden toimitukseen tai kirjoittaa mielipidekirjoituksen.

    Voit myös järjestää mielenosoituksen ja osallistua muiden järjestämiin mielenosoituksiin.

    Sekin on vaikuttamista, että osallistut keskusteluun netissä ja sosiaalisessa mediassa. Voit kirjoittaa vaikka blogia, jossa kerrot kokemuksistasi. Tai voit julkaista videoita mielipiteistäsi.

    Kansalaisaloitteella voit vaikuttaa lakeihin

    Aloitteet ovat hyvä tapa näyttää päättäjille, että moni ihminen haluaa vaikuttaa samaan asiaan.

    Kansalaisaloitteella voit vaikuttaa lainsäädäntöön.

    Kansalaisaloitteella voit ehdottaa

    • uutta lakia
    • muutosta nykyiseen lakiin
    • nykyisen lain kumoamista.

    Kansalaisaloite etenee eduskunnan käsiteltäväksi, jos se on kerännyt vähintään 50 000 kannatusilmoitusta kuudessa kuukaudessa.

    Kuntalaisaloitteella voit tehdä kunnalle ehdotuksia kunnan asioista.

    Päättäjät kuuntelevat yhdistyksiä

    Suomessa on paljon yhdistyksiä, jotka toimivat tietyn asian hyväksi. Päättäjät kuuntelevat yhdistyksiä, sillä ne edustavat suuria ihmisryhmiä.

    Hyvä tapa vaikuttaa on liittyä yhdistykseen. Osallistumalla yhdistyksen toimintaan voit vaikuttaa yhdessä muiden ihmisten kanssa.

    Esimerkiksi Me Itse on kehitysvammaisten ihmisten oma yhdistys. Se vaikuttaa kehitysvammaisten ihmisten asioihin, kuten asumiseen, työhön ja itsenäiseen elämään.

    Vaikuttajan muistilista:

    • Äänestä vaaleissa.
    • Osallistu järjestön toimintaan.
    • Kerro muille ihmisille ajatuksistasi ja kokemuksistasi.
    • Ota yhteyttä toimittajiin ja päättäjiin.
    • Kirjoita mielipidekirjoitus.
    • Järjestä mielenilmaus.
    • Tee kansalaisaloite tai kuntalaisaloite.

    Kysymyksiä pohdittavaksi:

    • Mihin asioihin sinä haluat vaikuttaa, mitä sinä haluat muuttaa?
    • Miten voit vaikuttaa asioihin, jotka ovat sinulle tärkeitä?

    Teksti: Jenni Sipilä, 2023
    Kuvat: Johannes Romppanen

    Lue lisää Vernerin selkosivuilta:

    Lisää tietoa muualla netissä: