Olet tässä:
 

Itsemääräämisoikeus ja vaarallisten asioiden tekeminen

Moi

Tiedän, että kaikilla on itsemääräämisoikeus.

Mitä jos joku aikoo tehdä jotain vaarallista? Mitä jos yrittää vaikka hypätä alas talon katolta? Saako toista silloin kieltää?

Vastaus

Moi

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vammaisella ihmisellä on sama oikeus päättää omista asioistaan kuin muilla.

Itsemääräämisoikeus ei tarkoita sitä, että saa tehdä mitä tahansa. Kenelläkään ei ole oikeutta tehdä mitä tahansa.

Esimerkiksi korkealta katolta hyppääminen on erittäin vaarallista. Sen saa kieltää.

Itsemääräämisoikeuteen kuuluu velvollisuuksia. Jokaisella on velvollisuus noudattaa yhteisiä sääntöjä, eikä kenelläkään ole oikeutta loukata muiden ihmisten oikeuksia.

Kun tekee päätöksiä ja valintoja, pitää miettiä niiden seurauksia.

Ennen päätöksen tekoa asioista kannattaa ottaa selvää. Omista vaihtoehdoista kannattaa jutella muiden ihmisten kanssa. Yhdessä voi miettiä, mitä erilaisista päätöksistä ja valinnoista voi seurata.

Lue myös: Itsemääräämisoikeus