Sukupuoli

Kuva: www.pixmac.com.
Yleisimmät sukupuolet ovat nainen ja mies. Sukupuoli määritellään heti, kun ihminen syntyy. Jo pienestä vauvasta voi nähdä, onko hän tyttö vai poika. Vauvalla on tytön tai pojan sukupuolielimet. Sukupuolen voi siis määritellä biologisesti.
Kaikista vauvoista ei voi kuitenkaan tietää, ovatko he tyttöjä vai poikia. Vauvan sukupuoli kehittyy sikiöaikana eli silloin, kun vauva kasvaa kohdussa. Joskus sukupuoli ei kehity tavalliseen tapaan, ja joillakin lapsilla voi olla esimerkiksi osia sekä tytön että pojan sukupuolielimistä. Tällaisia ihmisiä sanotaan intersukupuolisiksi ihmisiksi. Usein tällaisten ihmisten sukupuoli selviää vasta myöhemmin lapsuudessa.
Naisten ja miesten työt
Kaikki naiset ja miehet sekä tytöt ja pojat ovat erilaisia. Olemme erinäköisiä, eri-ikäisiä ja erikokoisia, ajattelemme eri tavoilla ja pidämme eri asioista. Joskus sanotaan, että on olemassa erikseen naisten ja miesten töitä. Naisten töinä pidetään esimerkiksi lasten hoitamista ja kodin siivoamista. Miesten töinä pidetään esimerkiksi auton korjaamista tai tietokoneen asentamista. On olemassa myös ammatteja, joita pidetään naisten tai miesten ammatteina. Sukupuoli ei määrää, mitä nainen ja mies voivat tai osaavat tehdä.
Naisella ja miehellä voi olla sukupuolelle tyypillisiä luonteenpiirteitä. Usein ihmisellä on kuitenkin molemman sukupuolen ominaisuuksia, eli hänessä on vähän naista ja vähän miestä. On olemassa myös ihmisiä, jotka kokevat itsensä täysin sukupuolettomiksi.
Transsukupuoli
Joskus ihminen ei halua olla sitä sukupuolta, joksi on syntynyt. Mies voi haluta elää kuin nainen tai nainen voi haluta elää miehen tavoin. Koska ihminen kokee sukupuolensa oman käyttäytymisensä ja ajatustensa kautta, ihminen voi haluta muuttaa sukupuoltaan. Tällaisia ihmisiä kutsutaan transsukupuolisiksi ihmisiksi.
Sukupuolen korjaukseen tarvitaan lääkärin tutkimuksia ja apua. Sairaalassa voidaan tehdä leikkaus, jossa ihmisen kehoa muutetaan. Vaihdokseen liittyy suuri elämänmuutos. Pitää myös miettiä, miten perhe selviää muutoksesta. Lisäksi pitää hoitaa paljon asioita, ennen kuin voi elää miehenä tai naisena. Esimerkiksi nimi ja oma sosiaaliturvatunnus pitää vaihtaa.
Teksti: seksuaalineuvoja Satu Hyttinen, Keskuspuiston ammattiopisto, 5/2007