Seksuaalisuuden sanat
Tältä sivulta voit lukea, mitä seksuaalisuuteen ja seksiin liittyvät sanat tarkoittavat. Sanat ovat sivulla aakkosjärjestyksessä.
- Anaaliseksi
- Anus
- Aseksuaali
- Autoseksuaali
- Biseksuaali
- Dildo
- Emätin
- Erektio
- Esileikki
- Fantasia
- Hetero
- Homo
- Itsetyydytys
- Kivekset
- Klitoris
- Kiihottuminen
- Kondomi
- Kuukautiset
- Lesbo
- Liukuvoide
- Masturbointi
- Murrosikä
- Muunsukupuolinen
- Orgasmi
- Panokone
- Panseksuaali
- Penis
- Penisrengas
- Porno
- Ryhmäseksi
- Seksi
- Seksitaudit
- Seksiväline
- Seksuaalinen suuntautuminen
- Seksuaalisuus
- Siemensyöksy
- Sooloseksi
- Sperma
- Sukuelimet
- Sukupuolten moninaisuus
- Suuseksi
- Suuseksisuoja
- Tekoemätin ja tekoperäaukko
- Vibraattori
- Vulva
- Yhdyntä
Anaaliseksi
Anaaliseksi on sama asia kuin peppuseksi.
Anaaliseksissä peräaukkoon työnnetään sormi, penis tai seksiväline. Anaaliseksiä on myös peräaukon hyväily ja nuoleminen.
Anaaliseksistä voi nauttia yksin tai yhdessä kumppanin kanssa.
Anaaliseksi onnistuu parhaiten, kun on rentoutunut. Ennen anaaliseksiä kannattaa ulostaa.
Anaaliseksissä pitää käyttää liukuvoidetta. Myös peseytyminen on tärkeää anaaliseksin jälkeen.
Anus
Anus tarkoittaa peräaukkoa.
Aseksuaali
Aseksuaali on henkilö, joka ei koe seksuaalista kiinnostusta muita kohtaan.
Aseksuaali voi olla romanttisesti kiinnostunut muista ihmisistä. Hän voi esimerkiksi ihastua muihin ja olla ihmissuhteissa ilman seksiä.
Autoseksuaali
Autoseksuaali on henkilö, joka on seksuaalisesti kiinnostunut vain itsestään. Autoseksuaali voi tuottaa itselleen seksuaalista nautintoa. Hän ei halua tai tarvitse siihen toista ihmistä.
Biseksuaali
Biseksuaali on henkilö, joka on kiinnostunut miehistä ja naisista.
Dildo
Dildo on seksiväline.
Dildo voi näyttää esimerkiksi penikseltä tai luodilta. Dildoja on myös eripituisia ja eripaksuisia.
Dildoa voi käyttää yksin ja yhdessä. Dildon voi työntää emättimeen ja peräaukkoon. Dildolla voi kiihottaa klitoriksen, emättimen ja peräaukon aluetta. Dildolla voi kiihottaa myös penistä.
Dildon kanssa pitää käyttää liukuvoidetta.
Emätin
Emätin on sama asia kuin vagina.
Emätin on noin 10 senttimetriä pitkä lihasputki, joka on kehon sisällä. Emättimen sisäpinta on limakalvoa. Emätin yhdistää ulkoiset sukuelimet ja kohdun.
Jokaisen emätin on omanlaisensa. Emättimien koot ja muodot vaihtelevat.
Erektio
Erektiolle on monta nimeä, kuten stondis ja seisokki.
Kun mies saa erektion, penis suurenee, kovettuu ja nousee pystyyn.
Kun nainen saa erektion, pimppi turpoaa ja kostuu.
Erektio tulee usein silloin, kun ajattelee seksiä tai on kiihottunut. Erektio voi tulla myös nukkuessa tai kun jännittää tai pelottaa.
Esileikki
Esileikki lisää seksuaalista kiihottumista.
Esileikissä voi esimerkiksi suudella ja hyväillä kumppania eri puolilta kehoa. Myös sukuelimiä voi hyväillä ja nuolla.
Usein ennen yhdyntää on esileikkiä. Esileikkiä voi kuitenkin olla myös ilman yhdyntää.
Fantasia
Fantasia tarkoittaa haavetta tai unelmaa.
Ihmiset fantasioivat monenlaisista asioista ja jokainen saa fantasioida, mistä haluaa. Moni fantasioi asioista, joita ei tekisi oikeassa elämässä.
Hetero
Hetero on nainen, joka on kiinnostunut miehistä tai mies, joka on kiinnostunut naisista.
Homo
Homo on ihminen, joka on kiinnostunut samasta sukupuolesta. Esimerkiksi mies voi olla kiinnostunut miehistä ja nainen naisista.
Itsetyydytys
Itsetyydytys on sama asia kuin sooloseksi, masturbointi, runkkaaminen, sormettaminen, käteen vetäminen, tumputtaminen ja hanskaan veto.
Itsetyydytys tuottaa seksuaalista mielihyvää ja nautintoa.
Itsetyydytys on oman kehon koskettelua. Itseään voi kosketella esimerkiksi rinnoista, reisien sisäpinnoilta ja sukuelimistä.
Itseään voi tyydyttää käsillään tai seksivälineiden avulla. Vartalon eri kohtia voi hyväillä myös suihkulla.
Itseään voi tyydyttää vaikka joka päivä, kunhan se ei aiheuta kipua tai häiritse päivittäisiä toimia.
Kädet ja sukuelimet kannatta pestä ennen ja jälkeen itsetyydytyksen. Myös seksivälineet pitää pestä käytön jälkeen.
Kivekset
Peniksen alla ovat kivespussit, joiden sisällä ovat kivekset.
Kiveksiä on kaksi. Siittiöt syntyvät kiveksissä.
Klitoris
Klitoris on osa naisen sukuelimiä.
Suurin osa klitoriksesta on kehon sisällä. Silmillä voi nähdä vain klitoriksen pään. Klitoriksen pää on erityisen herkkä kosketukselle.
Klitoriksen tehtävä on tuottaa mielihyvää. Siksi sen koskettelu voi tuntua erityisen hyvältä.
Kiihottuminen
Seksuaalinen kiihottuminen on tunne. Kun kiihottuu, sydän alkaa lyödä nopeammin ja kehossa kiertää enemmän verta.
Kun mies kiihottuu, hän saa yleensä erektion eli hänen peniksensä suurenee, kovettuu ja nousee pystyyn.
Kun nainen kiihottuu, hänen emättimensä kostuu ja nännit kovettuvat.
Kiihottuneena tekee yleensä mieli seksiä.
Kondomi
Kondomi on suoja, joka vedetään peniksen tai seksivälineen päälle. Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudilta.
Kondomeja on erikokoisia. Sopiva kondomi suojaa parhaiten.
Kondomeja voi ostaa tavallisista kaupoista ja seksuaaliterveyskaupoista.
Kuukautiset
Kuukautiset alkavat murrosiässä, kun tytöstä kasvaa nainen.
Kun kuukautiset ovat alkaneet, nainen voi tulla yhdynnässä raskaaksi.
Kuukautiset tulevat kerran kuukaudessa. Kuukautisten aikana emättimestä vuotaa verta ja vatsa voi olla kipeä.
Kuukautisten aikana käytetään kuukautissuojaa, kuten terveyssidettä, tamponia tai kuukuppia.
Lesbo
Lesbo on nainen, joka on kiinnostunut naisista.
Liukuvoide
Liukuvoide tekee limakalvot liukkaiksi, jolloin seksi on miellyttävämpää. Liukuvoide myös suojaa limakalvoja.
Liukuvoidetta voi laittaa emättimeen, penikseen tai peräaukkoon.
Liukuvoidetta voi käyttää aina seksin aikana. Liukuvoidetta kannattaa käyttää, jos yhdyntä kestää kauan tai limakalvot ovat kuivat.
Anaaliseksissä pitää aina käyttää liukuvoidetta.
Liukuvoide kannattaa pestä pois iholta ja seksivälineistä heti seksin jälkeen.
Masturbointi
Masturbointi tarkoittaa itsetyydytystä.
Murrosikä
Murrosikä alkaa noin 11-17 vuoden iässä.
Murrosiässä tytön keho muuttuu naisen kehoksi. Tyttö kasvaa pituutta, tytön rinnat kasvavat ja kuukautiset alkavat. Kainaloihin ja pimppiin kasvaa karvoja, iholle voi tulla finnejä ja hiki voi alkaa haista.
Murrosiässä pojan keho muuttuu miehen kehoksi. Poika kasvaa pituutta ja pojan kivekset sekä penis kasvavat. Ihon karvoitus lisääntyy ja ääni madaltuu. Yölliset siemensyöksyt alkavat. Iholle voi tulla finnejä ja hiki voi alkaa haista.
Kun oma keho muuttuu, olo voi olla hämmentynyt. Jokaisen keho on omanlaisensa ja hyvä juuri sellaisena kuin on.
Muunsukupuolinen
Muunsukupuolinen on henkilö, joka kokee olevansa sukupuoleltaan jotain muuta kuin mies tai nainen.
Orgasmi
Seksuaalisen kiihottumisen tai seksin aikana voi saada orgasmin.
Jokainen ihminen kokee orgasmin omalla tavallaan. Usein orgasmi tuntuu hyvältä.
Orgasmin aikana sydämen syke ja hengitys kiihtyvät. Lihakset jännittyvät ja rentoutuvat vuorotellen. Kehossa voi tuntua kihelmöintiä, tärinää ja puutumista.
Orgasmin aikana voi tulla siemensyöksy.
Orgasmin jälkeen voi olla hyvä ja rentoutunut olo. Olo voi olla myös tunteellinen.
Seksi voi olla hyvää myös ilman orgasmia.
Panokone
Panokone on seksiväline, jossa on moottori. Panokoneeseen kiinnitetään dildo tai tekoemätin. Kone liikuttaa dildoa tai tekoemätintä edestakaisin. Se siis matkii yhdynnän liikettä.
Panokonetta voi käyttää yksin tai yhdessä kumppanin kanssa.
Panokone sopii hyvin esimerkiksi ihmisille, joilla on liikuntarajoite.
Panseksuaali
Panseksuaali on henkilö, joka on kiinnostunut kaikista sukupuolista tai jolle sukupuolella ei ole väliä.
Penis
Penistä kutsutaan monilla nimillä, kuten siitin, pippeli, mulkku, muna, kalu ja kikkeli.
Penis on miehen sukuelin.
Peniksessä on varsi, jonka sisällä ovat siemenjohdin, virtsaputki ja paisuvaiskudos. Peniksen päässä on pyöreä kärki eli terska.
Peniksen päällä on esinahka, joka liikkuu. Esinahka suojelee penistä hankaukselta, kuivumiselta ja tulehduksilta.
Ei ole olemassa kahta samanlaista penistä. Jokaisen penis on omanlaisensa.
Penisrengas
Penisrengas on seksiväline. Se voimistaa ja ylläpitää peniksen erektiota.
Penisrengas laitetaan peniksen juureen. Se hidastaa veren virtaamista pois peniksestä. Silloin erektio pysyy pidempään.
Penisrenkaita on erikokoisia.
Penisrenkaassa voi olla erilaisia ulokkeita ja jotkut värisevät. Joitain penisrenkaita voi kiristää.
Ennen kuin käyttää penisrengasta, kannattaa poistaa karvat peniksen ja kivesten ympäriltä. Silloin karvat eivät jää penisrenkaan väliin.
Penisrengasta ei saa kiristää liian kireälle. Kannattaa kokeilla varovasti, mikä on itselle sopiva kireys.
Porno
Porno tarkoittaa kiihottavia kuvia, tarinoita, videoita ja elokuvia. Pornossa harrastetaan usein seksiä.
Porno ei ole totta, se on näyteltyä. Pornossa liioitellaan asioita.
Oikeassa elämässä seksi ja ihmisten vartalot eivät ole sellaisia kuin pornossa.
Pornossa puuttuu usein ehkäisy ja suostumus seksiin. Oikeassa elämässä ehkäisy suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta ja seksiin pitää aina olla kumppanin suostumus eli lupa.
Porno on tarkoitettu vain aikuisille.
Ryhmäseksi
Ryhmäseksi on seksiä, jossa on mukana enemmän kuin kaksi ihmistä.
Seksi
Seksi on toimintaa, joka tuottaa seksuaalista nautintoa.
Seksi voi olla sooloseksiä eli itsensä tyydyttämistä.
Kumppanin tai kumppaneiden kanssa seksi voi olla hyväilyseksiä, suuseksiä tai yhdyntää.
Myös katseet, puheet ja fantasiat voivat olla seksiä.
Seksistä voi nauttia myös erilaisten seksivälineiden kanssa.
Jokainen päättää itse, millaista seksiä hän harrastaa. Kaikki eivät halua seksiä.
Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin. Jokaisella on oikeus sanoa ei, jos ei halua seksiä.
Seksitaudit
Seksitaudit ovat tauteja, jotka voivat tarttua seksin aikana.
Taudit voivat tarttua peniksen, emättimen, peräaukon ja suun limakalvoilta. Seksitaudit voivat tarttua esimerkiksi yhdynnässä, suuseksissä ja seksivälineistä.
Kondomi ja suuseksisuoja suojaavat seksitaudeilta.
Seksiväline
Seksiväline on sama asia kuin seksilelu.
Seksiväline tarkoittaa välinettä, jota käytetään seksin aikana. Seksivälineitä ovat esimerkiksi dildo, penisrengas, tekoemätin, tekoperäaukko ja panokone.
Seksivälinettä voi käyttää yksin tai yhdessä kumppanin kanssa.
Seksiväline voi auttaa nauttimaan seksistä ja tehdä seksistä monipuolisempaa.
Seksivälineitä voi ostaa esimerkiksi apteekista ja tavaratalosta. Välineitä voi ostaa myös nettikaupoista ja seksuaaliterveyskaupoista.
Seksuaalinen suuntautuminen
Seksuaalinen suuntautuminen kertoo siitä, kehen ihminen ihastuu, rakastuu tai tuntee seksuaalista kiinnostusta.
Ihminen voi olla seksuaalisesti kiinnostunut mistä tahansa sukupuolesta.
Esimerkiksi nainen voi olla kiinnostunut miehistä. Silloin hän on hetero. Nainen voi olla kiinnostunut myös naisista. Silloin hän on lesbo.
Mies voi olla kiinnostunut naisista. Silloin hän on hetero. Mies voi olla kiinnostunut myös miehistä. Silloin hän on homo.
Jos on kiinnostunut naisista ja miehistä, on biseksuaali.
Panseksuaali voi olla kiinnostunut kaikista sukupuolista.
Aseksuaali ei koe seksuaalista kiinnostusta muita kohtaan.
Autoseksuaali on kiinnostunut seksuaalisesti vain itsestään.
Seksuaalinen suuntautuminen voi myös muuttua elämän aikana.
Seksuaalisuus
Seksuaalisuus on ihmisen ominaisuus. Seksuaalisuuteen kuuluu monia asioita, kuten sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen ja tunteet.
Jokainen ihminen on seksuaalinen koko elämänsä ajan. Seksuaalisuus myös muuttuu, kun ihminen vanhenee.
Siemensyöksy
Kun mies saa siemensyöksyn, peniksen päästä valuu ulos siemennestettä eli spermaa.
Siemensyöksy voi tulla seksin aikana tai nukkuessa.
Sooloseksi
Sooloseksi tarkoittaa itsetyydytystä.
Sperma
Sperma eli siemenneste syntyy miehen sukuelimissä. Spermassa on siittiöitä eli miehen sukusoluja.
Sperma voi olla esimerkiksi valkoista, läpinäkyvää tai kellertävää. Sperma voi olla ohutta, tahmeaa ja kokkareista.
Sukuelimet
Ihmisillä on ulkoiset ja sisäiset sukuelimet.
Ulkoisia sukuelimiä ovat penis ja kivespussi sekä klitoris ja häpyhuulet.
Sisäisiä sukuelimiä ovat kivekset sekä emätin.
Sukuelimiä kutsutaan myös genitaaleiksi.
Sukupuolten moninaisuus
Sukupuolten moninaisuus tarkoittaa sitä, että on miehiä, naisia ja muunsukupuolisia.
Sukupuolen moninaisuus tarkoittaa myös sitä, että ihminen voi ilmaista omaa sukupuoltaan monella tavalla. Omaa sukupuolta voi ilmaista esimerkiksi pukeutumalla tietyllä tavalla.
Ihmisen kokemusta siitä, mitä sukupuolta hän on, sanotaan sukupuoli-identiteetiksi.
Ihmisen sukupuoli määritellään, kun hän syntyy. Suuri osa ihmisistä kokee, että he ovat sitä sukupuolta, joksi heidät on määritelty. Esimerkiksi mieheksi määritelty kokee, että hän on mies. Ja naiseksi määritelty kokee, että hän on nainen.
Sukupuolen voi kokea myös muulla tavalla.
Transsukupuolinen tai transihminen kokee, ettei hän ole sitä sukupuolta, joksi hänet on määritelty.
Jos ihminen kokee, että hän on jotain muuta kuin nainen tai mies, hän voi käyttää sukupuolestaan myös sanaa muunsukupuolinen.
Aina sopivaa sanaa ei ole helppo löytää tai se ei ole edes tarpeen. Tunne sukupuolesta voi myös vaihdella.
Suuseksi
Suuseksi on esimerkiksi pimpin tai peniksen hyväilemistä suulla tai kielellä.
Suuseksistä käytetään myös nimityksiä suihinotto ja oraaliseksi.
Suuseksisuoja
Suuseksisuoja on liina, joka laitetaan emättimen tai peräaukon päälle ennen suuseksiä.
Suuseksisuoja suojaa seksitaudeilta ja bakteereilta.
Suuseksisuojia voi ostaa apteekista tai seksuaaliterveyskaupoista.
Tekoemätin ja tekoperäaukko
Tekoemätin ja tekoperäaukko ovat seksivälineitä. Niitä voi käyttää itsetyydytykseen tai yhdessä kumppanin kanssa.
Tekoemättimien ja -peräaukkojen koot ja muodot vaihtelevat. Jotkut tekoemättimet näyttävät aidoilta emättimiltä. Jotkut tekoperäaukot näyttävät aidoilta peräaukoilta.
Vagina
Vagina on sama asia kuin emätin.
Vibraattori
Vibraattori on seksiväline, joka tärisee.
Vibraattoreita on erikokoisia ja erimuotoisia. Ne voivat näyttää penikseltä tai esimerkiksi luodilta.
Vibraattorilla voi kiihottaa esimerkiksi klitorista, penistä ja peräaukkoa.
Vibraattorilla voi myös hieroa lihaksia ja vähentää kipua ennen seksiä.
Jos vibraattori on vesitiivis, sitä voi käyttää suihkussa tai kylvyssä.
Vulva
Vulva tarkoittaa naisen ulkoisia sukuelimiä.
Naisen ulkoisiin sukuelimiin kuuluvat esimerkiksi häpyhuulet, klitoris, virtsaputken aukko ja emättimen aukko.
Yhdyntä
Yhdyntä on yksi tapa harrastaa seksiä.
Toiseen ihmiseen voi yhtyä omalla kehonosalla tai seksivälineellä.
Esimerkiksi mies voi työntää peniksen toisen suuhun, peräaukkoon tai emättimeen.
Toiseen ihmiseen voi yhtyä myös esimerkiksi dildolla.
Yhdynnässä voi olla eri asennoissa ja asentoja voi vaihtaa yhdynnän aikana. Paras yhdyntäasento löytyy kokeilemalla ja harjoittelemalla.
Ketään ei saa painostaa tai pakottaa yhdyntään. Yhdynnän voi myös lopettaa koska vain.
Yhdyntä on yksityisasia. Sitä ei saa tehdä julkisella paikalla.
Nainen voi tulla raskaaksi penis-emätinyhdynnässä. Myös seksitaudit voivat tarttua yhdynnässä. Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta.
Teksti: Jenni Sipilä ja Henna Kekkonen, 2023
Kuvat: Unsplash, Istock
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?
Lähteet ja lisätietoa selkokielellä:
- Terapiaperhonen: Nauti seksistä -opas (pdf-tiedosto)
- SelkoSeks: Mitä seksi on -opas (pdf)
- Seksuaalisuudesta selkokielellä (seteke.fi)
- Seksu: Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja -oppaat, Autismisäätiö 2016
