Äänestä EU-vaaleissa
Euroopan unionin eli EU:n kansalaiset valitsevat vaaleilla Euroopan parlamentin jäsenet.
Euroopan parlamentti säätää lakeja, jotka vaikuttavat päivittäiseen elämäämme. Parlamentti päättää myös EU:n talousarviosta.
EU-vaalit pidetään viiden vuoden välein. Seuraavat EU-vaalit ovat vuonna 2029.
Kuka saa äänestää?
Voit äänestää EU-vaaleissa, jos
- olet täyttänyt 18 vuotta vaalipäivänä
- olet Suomen kansalainen
- olet jonkin muun EU-maan kansalainen ja olet ilmoittautunut äänioikeusrekisteriin Suomessa vaalipäivään mennessä.
Jos sinulla on oikeus äänestää, saat äänioikeusilmoituksen. Äänioikeusilmoitus lähetetään joko kirjeenä tai sähköisesti.
Äänioikeusilmoituksessa on tieto äänestyspaikastasi vaalipäivänä. Mukana on myös luettelo ennakkoäänestyspaikoista.
Ketä voit äänestää?
EU-vaalit järjestetään kaikissa Euroopan unionin jäsenmaissa samaan aikaan. Euroopan unionissa on 27 jäsenmaata.
Suomesta valitaan Euroopan parlamenttiin 15 jäsentä eli meppiä. Ehdokkaita voivat asettaa puolueet ja valitsijayhdistykset. Kaikki ehdokkaat ovat ehdolla koko maassa.
Jokaisella ehdokkaalla on oma ehdokasnumeronsa. Voit äänestää ketä tahansa ehdokasta Suomen EU-vaaleissa.
Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta tai netistä.
Jokainen päättää itse, ketä äänestää
Jokainen päättää itse, haluaako äänestää. Jokainen päättää itse myös siitä, ketä äänestää.
Äänioikeuteen kuuluu vaalisalaisuus. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse kertoa kenellekään, ketä ehdokasta äänestät.
Kotiäänestys
Jos olet vaikeasti vammautunut tai pitkäaikaisesti sairas, voit äänestää ennakkoon kotonasi.
Sinun pitää ilmoittautua kotiäänestykseen etukäteen oman kuntasi keskusvaalilautakunnalle. Lautakunnan puhelinnumero on äänioikeusilmoituksessa. Saat lautakunnalta myös lisätietoa kotiäänestyksestä.
Näin äänestät
Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus. Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi passi, henkilökortti ja ajokortti.
Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa henkilöllisyystodistuksesi ja antaa sinulle äänestyslipun.
Mene täyttämään äänestyslippu äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.
Palaa vaalivirkailijan luo. Hän leimaa äänestyslippusi.
Vaalivirkailijat auttavat
Äänestyspaikalla on vaalivirkailijoita ja vaaliavustajia. He auttavat ja neuvovat sinua kaikissa tilanteissa.
Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö, jonka olet itse valinnut.
Voit pyytää vaaliavustajan avuksesi äänestyskoppiin. Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään, ketä äänestit.
Lähde: Selkokielinen EU-vaalit 2024 -esite
