Yhdessä muiden kanssa
Olemme päivittäin yhdessä eli vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Vuorovaikutuksessa jaamme tunteitamme ja ajatuksiamme. Siksi vuorovaikutus on tärkeää mielen hyvinvoinnille.
Vuorovaikutuksessa voi olla monin tavoin
Vuorovaikutusta on esimerkiksi juttelu naapurin kanssa ja viestittely kaverin kanssa.
Vuorovaikutus voi olla puhetta, kirjoitusta ja viittomia. Esimerkiksi puhumalla ja kirjoittamalla voimme kertoa ajatuksistamme.
Myös katseet, ilmeet ja eleet ovat vuorovaikutusta. Esimerkiksi nyökkäämällä kaverin jutulle, voimme kertoa, että olemme asiasta samaa mieltä.
Pohdi:
- Kenen kanssa olet ollut tänään vuorovaikutuksessa?
- Miten olet kertonut ajatuksistasi tai tunteistasi?
Kuuntelemisesta tulee hyvä mieli
Oletko huomannut, miten mukavaa on, kun joku kuuntelee sinua ja on kiinnostunut ajatuksistasi?
Sinä voit tarjota saman kokemuksen toiselle!
Keskustelu on tasavertaista, kun molemmat saavat kertoa ajatuksiaan ja kuuntelevat toisiaan.
Kun kaverisi kertoo sinulle kuulumisia, kuuntele tarkasti ja kysy lisää. Näin osoitat, että olet kiinnostunut kaverisi ajatuksista ja tunteista. Tästä tulee hyvä mieli!
Pohdi: Millaista sinun mielestäsi on hyvä vuorovaikutus?
Väärinkäsityksiä sattuu
Joskus keskustelussa voi tulla olo, ettet ymmärrä, mitä keskustelukumppani puhuu. Hän voi puhua liian nopeasti, epäselvästi tai käyttää vaikeita sanoja.
Silloin kannattaa sanoa, ettet ymmärrä. Voit pyytää keskustelukumppania toistamaan asian hitaammin tai selittämään asian.
Pohdi: Mitä voit tehdä, jos et ymmärrä, mitä toinen sanoo?
Vuorovaikutus auttaa ymmärtämään
Hyvä vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa auttaa meitä ymmärtämään elämää.
Yhdessä voimme pohtia maailman menoa ja oman elämän kiemuroita. Voimme kysyä toisiltamme neuvoa ja kannustaa toisiamme.
Tunteista puhuminen auttaa meitä ymmärtämään ja säätelemään omia tunteitamme.
Vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa on tärkeä osa hyvää elämää.
Pohdi: Miksi vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa on sinulle tärkeää?
Tekstin toimitus: Jenni Sipilä, 2024
Kuva: Unsplash
Lähde ja lisätietoa: Tukiliitto: Hyvällä mielellä -verkkokurssi (hyvakysymys.fi)
