Kysymyksiä palkkatyöstä
Tällä sivulla on usein kysyttyjä kysymyksiä työstä ja työllistymisestä eli työn saamisesta.
Mitä palkkatyö tarkoittaa?
Palkkatyö tarkoittaa työtä, josta työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa.
Miten palkkatyö eroaa työtoiminnasta?
Palkkatyössä työntekijä on työsuhteessa työnantajaan. Työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa.
Työtoiminta on palvelu, jonka hyvinvointialue järjestää. Hyvinvointialue ei maksa työtoiminnasta palkkaa. Hyvintointialue voi maksaa työtoiminnasta työosuusrahaa.
Palkkatyöstä kertyy työntekijälle palkallista lomaa ja eläkettä. Työtoiminnasta ei kerry palkallista lomaa tai eläkettä.
Miten palkkatyö eroaa avotyöstä?
Avotyö on työtoimintaa, jota hyvinvointialue järjestää tavallisella työpaikalla. Avotyötoiminnasta ei makseta palkkaa. Hyvinvointialue voi maksaa avotyötoiminnasta työosuusrahaa.
Miksi avotyöstä ei makseta palkkaa?
Avotyö on työtoimintaa, jota hyvinvointialue järjestää tavallisella työpaikalla. Avotyötoiminta on siis palvelu, jota hyvinvointialue voi järjestää esimerkiksi ihmiselle, jolla on vamma. Tämän takia siitä ei makseta palkkaa.
Mitä työllistyminen tarkoittaa?
Työllistyminen tarkoittaa palkkatyöpaikan saamista.
Mitä työhönvalmennus tarkoittaa?
Työhönvalmennus on palvelu, jonka avulla voi työllistyä palkkatyöhön.
Moni kehitysvammainen nuori tai aikuinen työllistyy työhönvalmentajan tuella.
Työhönvalmenta tukee työnhakijaa esimerkiksi työpaikan hakemisessa, työhaastattelussa ja työtehtävien oppimisessa.
Työhönvalmennusta voi kysyä esimerkiksi vammaispalvelusta.
Mihin ammatteihin kehitysvammaiset työnhakijat pääsevät?
Kehitysvammainen nuori tai aikuinen voi hakea opiskelemaan mihin vain ammattiin, mikä itseä kiinnostaa. Samoin voi hakea mihin vain työhön.
Moni kehitysvammainen nuori ja aikuinen on työllistynyt esimerkiksi avustaviin tehtäviin kaupassa, kahvilassa ja toimistossa.
Miten työllistyminen vaikuttaa eläkkeeseen?
Jos työntekijä ansaitsee palkkaa enintään 986 euroa kuukaudessa, hän voi saada myös työkyvyttömyyseläkettä.
Jos työntekijä ansaitsee yli 986 euroa kuukaudessa, hän voi jättää eläkkeen lepäämään eli tauolle.
Eläkkeen voi jättää tauolle vähintään 3 kuukaudeksi ja enintään 2 vuodeksi kerrallaan.
Kysy työstä ja työllistymisestä
Onko sinulla kysyttävää työstä tai työllistymisestä?
Verkko-Kerttu vastaa kysymyksiisi selkokielellä.
Teksti: Jenni Sipilä, 2026
