Tietoa alkoholista
Tällä sivulla on tietoa alkoholista ja sen vaikutuksista.
Sivulla on myös kysymyksiä, jotka auttavat sinua pohtimaan omaa alkoholin käyttöäsi.
Alkoholijuomia on väkeviä ja mietoja
Alkoholijuomia on monenlaisia, mietoja ja väkeviä.
Olut ja viini ovat mietoja alkoholijuomia.
Väkeviä alkoholijuomia ovat esimerkiksi vodka, konjakki ja viski.
Kaupoissa ja ravintoloissa myydään myös erilaisia juomasekoituksia, joissa on alkoholia. Niitä ovat esimerkiksi lonkerot ja limuviinat.
Alkoholi vaikuttaa aivoihin
Alkoholi imeytyy ensin vereen. Verenkierron kautta alkoholi vaikuttaa aivoihin ja hermostoon.
Humala tarkoittaa sitä, että alkoholi haittaa aivojen toimintaa.
Humalassa esimerkiksi puhe muuttuu epäselväksi. Ihminen alkaa horjua ja huojua.
Humala on sitä voimakkaampi mitä enemmän alkoholia juo.
Alkoholi humalluttaa voimakkaammin, jos ihminen ei ole aiemmin juonut alkoholia.
Mieti: Oletko usein humalassa?
Nousuhumalan jälkeen tulee laskuhumala
Pieni määrä alkoholia saattaa rentouttaa ja tehdä iloiseksi. Kutsumme tätä tunnetta nousuhumalaksi.
Jos ihminen juo paljon, hänestä voi tulla väsynyt, surullinen ja vihainen. Tätä kutsutaan laskuhumalaksi.
Mieti:
- Kuinka paljon juot alkoholia kerralla?
- Oletko juonut joskus liikaa?
- Miten vältät sen, ettet juo liikaa?
Humalan jälkeen tulee krapula
Juomisen jälkeen alkoholi poistuu hiljalleen kehosta. Tulee krapula.
Krapulaan kuuluu erilaisia oireita, kuten päänsärkyä, pahoinvointia ja vapinaa. Sydän voi tykyttää.
Krapulassa ihmisellä voi olla masentunut ja surullinen olo.
Humalassa tehdyt asiat voivat harmittaa jälkeenpäin. Kavereiden kanssa on voinut olla riitoja. Tavaroita on voinut kadota.
Mieti:
- Miltä sinusta tuntuu juomista seuraavana päivänä?
- Kadutko asioita, joita olet tehnyt humalassa?
Alkoholia juodaan usein juhlissa
Alkoholia juodaan usein yhdessä muiden kanssa.
Moni juo alkoholia juhlapäivinä, kuten syntymäpäivillä, vappuna ja juhannuksena.
Jotkut juovat viiniä ruuan kanssa. Jotkut juovat esimerkiksi olutta saunan jälkeen.
Nuoret juovat usein siksi, että kaveritkin juovat. Juominen voi lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Kun nuori juo alkoholia, hän saattaa tuntea olonsa rohkeaksi. Häntä saattaa jännittää vähemmän. Hänen voi olla helpompi tutustua muihin.
Mieti:
- Millaisissa tilanteissa sinä juot alkoholia?
- Miksi sinä juot alkoholia?
Humalassa sattuu onnettomuuksia
Humala heikentää ihmisen kykyä arvioida vaaroja. Humalassa ihminen tekee asioita, joita hän ei tee selvänä.
Siksi humalassa sattuu helposti vakavia onnettomuuksia. Näitä ovat esimerkiksi kaatumiset, hukkumiset ja tulipalot.
Pienikin määrä alkoholia heikentää ajotaitoa. Siksi autoa ei saa ajaa, jos on juonut.
Myös krapula heikentää kykyä ajaa autoa.
Humalassa ajavat ihmiset aiheuttavat paljon onnettomuuksia liikenteessä. Etenkin nuorille sattuu alkoholin takia vakavia onnettomuuksia.
Joskus auton kyydissä olevat humalaiset kaverit häiritsevät kuskia. Kaverit saattavat yllyttää kuskia ajamaan liian kovaa.
Muista nämä:
- Älä ole yllytyshullu!
- Jos juot, älä aja!
- Ole rohkea! Jos kaverisi juo, älä päästä häntä liikenteeseen.
Alkoholi vaikuttaa terveyteen
Alkoholi vaikuttaa terveyteen ja hyvinvointiin monin tavoin.
Alkoholi vaikuttaa muistiin ja oppimiseen. Jos juot paljon, muisti ja oppiminen voivat heikentyä. Et jaksa keskittyä kouluun tai töihin.
Alkoholi vaikuttaa myös uneen. Jos juot alkoholia, nukut huonosti. Jo yksi annos alkoholia huonontaa unen laatua.
Jos juot alkoholia, verenpaine nousee ja sydän sykkii nopeammin. Urheileminen humalassa tai krapulassa on vaarallista.
Jos juot paljon alkoholia monen vuoden ajan, voit sairastua erilaisiin sairauksiin.
Alkoholi vaikuttaa nuoreen paljon voimakkaammin kuin aikuiseen. Nuoren aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti. Runsas alkoholin käyttö vaurioittaa nuoren aivoja.
Mieti:
- Vaikuttaako juominen työhösi tai opiskeluusi?
- Vaikuttaako juominen nukkumiseesi?
- Miten huolehdit hyvinvoinnistasi?
Alkoholi vaikuttaa ihmissuhteisiin
Runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa ongelmia ihmissuhteissa.
Humalassa ihminen saattaa muuttua esimerkiksi väkivaltaiseksi ja haastaa riitaa.
Liikaa alkoholia juova ihminen juo usein salaa. Se herättää läheisissä epäluottamusta.
Jos olet huolissasi läheisen ihmisen juomisesta, juttele luotettavan ihmisen kanssa. Puhuminen auttaa!
Mieti:
- Millainen sinä olet humalassa?
- Vaikuttaako juomisesi muihin ihmisiin?
Alkoholista voi tulla myrkytys
Jos alkoholia juo liikaa tai liian nopeasti, ihminen voi sammua tai saada alkoholimyrkytyksen.
Sammuminen ja alkoholimyrkytys voivat näyttää samalta.
Sammunut ihminen nukkuu.
Alkoholimyrkytyksessä ihminen on sen sijaan tajuton. Hän ei herää, vaikka häntä yritetään herättää.
Alkoholimyrkytykseen voi kuolla. Varmin tapa välttää alkoholimyrkytys on, että juo vain vähän tai ei ollenkaan.
Älä jätä kaveriasi yksin, jos hän on juonut liikaa ja voi huonosti.
Soita rohkeasti hätänumeroon 1 1 2, jos olet huolissasi kaverisi kunnosta. Hätäkeskuksesta saat neuvoja ja apua paikalle, jos tarvitaan.
Mieti: Mitä teet, jos kaverisi juo liikaa?
Lääkkeet ja alkoholi
Kaikki lääkkeet ja alkoholi eivät sovi yhteen.
Jos käytät yhtä aikaa lääkkeitä ja alkoholia, voit humaltua tavallista voimakkaammin. Se voi olla hengenvaarallista.
Jos käytät jotain lääkettä, kysy lääkäriltä tai apteekista, voitko käyttää lääkkeen kanssa alkoholia.
Alkoholista voi tulla riippuvaiseksi
Jos alkoholia juo usein, siitä voi tulla riippuvaiseksi. Silloin alkoholia kaipaa entistä enemmän ja useammin.
Alkoholista riippuvaiselle ihmiselle tulee vieroitusoireita, jos hän ei saa alkoholia. Vieroitusoireet muistuttavat voimakasta krapulaa.
Ihminen voi kaivata myös hyvää oloa, jonka alkoholi aiheuttaa.
Ihminen voi tulla riippuvaiseksi alkoholista niin, ettei hän huomaa sitä itse.
Nuorille kehittyy helpommin riippuvuus alkoholiin kuin aikuisilla.
Välillä on hyvä testata, pystyykö olemaan ilman alkoholia.
Voit osallistua esimerkiksi tipattomaan tammikuuhun ja olla juomatta alkoholia kuukauden ajan.
Mieti: Mitä muita keinoja on testata omaa alkoholin käyttöä?
Laki vähentää alkoholin haittoja
Alkoholilaki säätelee alkoholin myyntiä ja käyttöä. Lain tarkoitus on vähentää alkoholin haittoja.
Lain mukaan alle 18-vuotiaat eivät saa juoda tai pitää hallussaan alkoholia.
Alkoholia ei saa tarjota, ostaa tai myydä alle 18-vuotiaille.
Testaa kuinka paljon juot
Liiasta alkoholin juomisesta on monenlaista haittaa terveydelle ja hyvinvoinnille.
Siksi on tärkeää tietää, kuinka paljon itse juo.
Testaa, kuinka paljon alkoholia juot
Apua saa monesta paikasta
Oletko huolissasi omasta tai läheisen ihmisen juomisesta?
Pyydä rohkeasti apua. Asiaa ei tarvitse hävetä.
Voit pyytää apua esimerkiksi seuraavista paikoista:
- Oma terveysasema
- Oma nuorisoasema
- Oppilaitoksen terveydenhuolto
- A-klinikka
Ehkäisevän päihdetyön neuvontapuhelimeen (0800 900 45) voit soittaa nimettömänä ja mihin aikaan tahansa. Soittaminen ei maksa mitään.
Teksti: Selvis-hanke, 2020
Kuvat: iStock
Lähteet ja lisätietoa:
- Tietoa alkoholista -opas (pdf-tiedosto)
- Ehkäisevä päihdetyö EHYT (ehyt.fi)
- Päihdelinkki (paihdelinkki.fi)
- Nuortenlinkki (nuortenlinkki.fi)
- Fressis (fressis.fi)
