Puutu kiusaamiseen
Kiusaaminen on aina väärin ja siihen pitää puuttua heti.
Me itse -yhdistys on tehnyt julkilausuman Oikeus elää ilman kiusaamista.
Julkilausumassa on ohjeita, miten voit puuttua kiusaamiseen.
Oikeus elää ilman kiusaamista
Moni kehitysvammainen ihminen on kokenut kiusaamista. Kiusaaminen on aina väärin, eikä se ole koskaan kiusatun syy.
Kiusaamisesta voi selviytyä.
Jos sinua kiusataan tai näet, että kaveria kiusataan, on tärkeää toimia heti.
Kerro kiusaamisesta jollekin, jolla on velvollisuus vaikuttaa siihen.
Jos olet koulussa tai opiskelet, kerro kiusaamisesta opettajalle. Hänen velvollisuutensa on toimia niin, että kiusaaminen loppuu.
Myös vanhempasi voivat ottaa yhteyttä opettajaan tai rehtoriin.
Jos sinua kiusataan asuntolassa tai toimintakeskuksessa tai töissä, kerro kiusaamisesta ohjaajalle tai pomolle. Hänen pitää toimia niin, että kiusaaminen loppuu.
Juttele kiusaamisesta ystävälle tai muulle läheiselle ihmiselle. Juttele kiusaamisesta läheisen ja luotettavan ihmisen kanssa. Mitä tapahtui ja miltä sinusta tuntuu?
Voit purkaa kiusaamisen aiheuttamia tunteita myös jollakin muulla tavalla. Jotkut saavat paremman olon esimerkiksi musiikin kuuntelusta tai ulkoilusta.
Puolusta itseäsi tai kaveria, jos se on mahdollista. Kun puolustaa itseään tai toista, on tärkeää sanoa kiusaajalle, että hän toimii väärin. Voi kertoa, että ikävät teot tai ilkeät sanat satuttavat ja niistä tulee paha olo.
Poistu paikalta, jos hermot alkavat mennä. Joskus kiusaajan tarkoitus voi olla, että hän saa sinut hermostumaan. Poistu rauhallisesti paikalta.
Kasvatus ja media avuksi
Lapset pitää kasvattaa niin, että he hyväksyvät kaikenlaiset ihmiset. Lapsille pitää opettaa, että kiusaaminen on aina väärin.
Media voi kertoa kiusaamisen seurauksista ja selviytymisen keinoista.
Me Itsen kokemuspuhujat voivat pitää puheenvuoroja kiusaamisesta. He ja muut ”meikäläiset” voivat antaa haastatteluja medialle.
Väkivallasta voi tehdä rikosilmoituksen. Lyöminen, potkiminen
ja muu pahoinpitely ovat väkivaltaa. Väkivallasta voi tehdä rikosilmoituksen.
Kiusaamiseen pitää aina puuttua
Kiusaamiseen pitää puuttua aina. Sitä ei saa katsoa hiljaa vierestä.
On väärin, että vain kiusattu joutuu kärsimään kiusaamisen seuraukset. Kiusaajalla pitää olla vastuu teoistaan. Meillä on oikeus elää elämäämme ilman kiusatuksi joutumista.
Me Itse -yhdistys, 2021
