Tunnista väkivalta
Väkivalta tarkoittaa voiman tai vallan tahallista käyttöä tai sillä uhkaamista. Väkivaltaa on esimerkiksi haukkuminen, lyöminen ja seksiin pakottaminen.
Tällä sivulla on tietoa väkivallan muodoista. Sivun lopussa on tietoa paikoista, joista saa apua väkivaltaan.
Väkivaltaa on monenlaista
Väkivaltaa on esimerkiksi lyöminen, seksiin pakottaminen ja rahojen käyttäminen ilman lupaa.
Väkivallan muotoja ovat esimerkiksi
- lähisuhdeväkivalta
- fyysinen väkivalta
- henkinen väkivalta
- hengellinen väkivalta
- taloudellinen väkivalta
- seksuaalinen väkivalta
- digitaalinen väkivalta.
Väkivallan tekijä voi olla oma kumppani, perheenjäsen tai muu läheinen ihminen. Väkivallan tekijä voi olla myös vieras ihminen.
Lähisuhdeväkivalta
Lähisuhdeväkivalta tarkoittaa sitä, että läheinen ihminen satuttaa tai kohtelee huonosti. Läheinen voi olla esimerkiksi oma puoliso, kumppani tai vanhempi.
Myös avustaja voi olla väkivaltainen.
Lähisuhdeväkivaltaa voi olla esimerkiksi
- lyöminen
- huoneeseen lukitseminen
- rahojen käyttäminen ilman lupaa.
Lähisuhdeväkivalta tapahtuu usein omassa kodissa.
Kenenkään ei pitäisi joutua pelkäämään omassa kodissa. Oman kodin pitäisi olla turvallinen paikka.
Vammainen ihminen on usein riippuvainen toisten ihmisten avusta. Siksi väkivallasta voi olla vaikea kertoa ja siihen voi olla vaikea pyytää apua.
Avustajan kosketus tai hoitotoimenpiteet eivät saa sattua. Jos avustajan kosketus tuntuu pahalta tai sattuu, kerro siitä avustajalle tai luotettavalle ihmiselle.
Fyysinen väkivalta
Fyysistä väkivaltaa voi olla esimerkiksi
- töniminen
- lyöminen
- potkiminen
- tukistaminen
- kuristaminen.
Myös apuvälineen rikkominen on fyysistä väkivaltaa. Väkivallan tekijä voi rikkoa esimerkiksi uhrin pyörätuolin tai kuulolaitteen.
Myös omaan kotiin tai huoneeseen lukitseminen on fyysistä väkivaltaa.
Henkinen väkivalta
Henkistä väkivaltaa on esimerkiksi
- nimittely
- haukkuminen
- arvostelu
- väheksyminen
- uhkailu
- voimakas mustasukkaisuus.
Esimerkiksi vamman pilkkaaminen ja vammaisen henkilön vähättely ovat henkistä väkivaltaa.
Henkisen väkivallan tekijä voi myös uhkailla, että hän tekee uhrille fyysistä väkivaltaa tai jättää hänet ilman apua.
Hengellinen väkivalta
Hengellinen väkivalta on väkivaltaa, jossa muut määräävät ihmistä uskonnon perusteella.
Hengellinen väkivalta voi olla esimerkiksi pelottelua, uhkailua tai pakottamista.
Hengellisen väkivallan uhria voidaan esimerkiksi
- pelotella helvetillä
- painostaa tunnustamaan syntejä
- pakottaa tekemään asioita uskonnon takia.
Vammaiselle ihmiselle voidaan esimerkiksi väittää, että vamma on rangaistus pahoista teoista, joita hän tai hänen vanhempansa ovat tehneet.
Hengellinen väkivalta voi olla myös rahan huijaamista. Esimerkiksi sairaalle ihmiselle voidaan luvata paranemista, jos hän lahjoittaa rahaa.
Taloudellinen väkivalta
Taloudellista väkivaltaa on esimerkiksi
- rahankäytön estäminen
- rahan vaatiminen
- rahan ottaminen.
Esimerkiksi kehitysvamma voi vaikeuttaa rahan arvon ymmärtämistä. Taloudellisen väkivallan tekijä voi käyttää tätä hyväksi ja huijata uhrilta rahaa.
Vammainen ihminen voi tarvita avustajaa esimerkiksi verkkopankin tai pankkikortin käyttämiseen. Silloin avustaja saa tilaisuuden varastaa uhrin rahoja.
Tekijä voi myös kiristää rahaa vammaiselta henkilöltä. Hän voi esimerkiksi uhata, ettei hän auta uhria, ellei saa rahaa.
Seksuaalinen väkivalta
Seksuaalinen väkivalta tarkoittaa seksuaalisia tekoja ilman suostumusta eli lupaa.
Seksuaalista väkivaltaa on esimerkiksi
- raiskaus eli pakottaminen yhdyntään
- pakottaminen seksuaalisiin tekoihin
- seksuaalinen koskettelu ilman lupaa
- väkisin suuteleminen.
Seksuaalisen väkivallan tekijä voi olla oma puoliso tai kumppani, tuttu tai tuntematon ihminen.
Seksiin pitää aina olla suostumus. Jokaisella on oikeus kieltäytyä seksistä myös seurustelusuhteessa ja avioliitossa.
Aikuisella ei saa koskaan olla seksiä alle 16-vuotiaan lapsen kanssa.
Saman perheeseen kuuluvilla ihmisillä ei saa olla seksiä keskenään. Esimerkiksi sisaruksilla ei saa olla seksiä toistensa kanssa.
Ryhmäkodin ohjaajalla ja asukkaalla ei saa olla seksiä toistensa kanssa.
Digitaalinen väkivalta
Digitaalinen väkivalta tarkoittaa väkivaltaa, joka tapahtuu digilaitteella tai digipalvelussa.
Digitaalinen väkivalta voi olla esimerkiksi häirintää, uhkailua ja vainoamista.
Digitaalinen väkivalta voi olla esimerkiksi jatkuvaa soittelua tai viestittelyä. Se voi olla myös digipalveluiden käytön rajoittamista.
Digitaalista väkivaltaa on myös toisen ihmisen puhelimen, sähköpostin, sovellusten, sosiaalisen median tai pankkitunnusten käyttäminen ilman lupaa.
Älä jää yksin, pyydä apua
Kaikenlainen väkivalta on väärin.
Jos kohtaat väkivaltaa, voit
- sanoa ei
- poistua paikalta
- huutaa apua.
Hätätilanteessa soita 112.
Alla on lista paikoista, joista saat apua väkivaltaan.
Nollalinja
Jos koet väkivaltaa, soita Nollalinjan numeroon 080 005 005.
Kun soitat Nollalinjaan, sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi.
Puhelimessa sinua auttaa ihminen, joka on ammattilainen. Hän kuuntelee ja neuvoo sinua.
Nollalinja on ilmainen ja aina auki.
Nollalinjan selkokielisillä sivuilla on myös chat, josta saat apua.
Nollalinja selkokielellä (nollalinja.fi)
Turvakodit
Turvakoti on paikka, jossa saat asua lyhyen aikaa turvassa.
Voit mennä lähimpään turvakotiin, jos läheisesi on väkivaltainen tai uhkailee sinua.
Soita turvakotiin, ennen kuin tulet. Silloin varmistat, että sinulle on tilaa turvakodissa. Voit soittaa lähimpään turvakotiin.
Turvakotien yhteystiedot (nollalinja.fi)
MIELI Kriisipuhelin
Jos olet kohdannut väkivaltaa tai sen uhkaa, voit soittaa MIELI Kriisipuhelimeen numeroon 09 2525 0111.
Puhelin on aina auki. Voit soittaa nimettömästi ja luottamuksellisesti.
Mieli ry tarjoaa keskusteluapua myös chatissa ja netissä.
Mieli ry:n keskusteluapu (mieli.fi)
Naisten linja
Naistenlinja auttaa naisia ja tyttöjä, jotka ovat kokeneet väkivaltaa tai sen uhkaa.
Naistenlinjan puhelinnumero on 0800 02 400.
Puhelut ovat maksuttomia, nimettömiä ja luottamuksellisia.
Saat apua myös chatissa tai varaamalla ajan.
Naistenlinja (naistenlinja.fi)
Raiskauskriisikeskus Tukinainen
Tukinainen auttaa seksuaalisen väkivallan uhreja puhelimessa ja netissä.
Puhelinnumero on 0800 97899.
Palvelut ovat maksuttomia.
Nettitukinainen (nettitukinainen.fi)
Rikosuhripäivystys
Rikosuhripäivystys auttaa, jos olet joutunut rikoksen tai sen yrityksen uhriksi.
Puhelinnumero on 116 006.
Saat apua myös chatissa.
Rikosuhripäivystys (riku.fi)
Teksti: Jenni Sipilä, 2024
Lähteet ja lisää tietoa selkokielellä:
- Tukiliitto: Selkokielinen Vammainen nainen ja väkivalta -opas (tukiliitto.fi)
- Rikosuhripäivystys: Rikosprosessi (riku.fi)
- Jos joudut rikoksen uhriksi (oikeus.fi)
