Olet tässä:
 

Seksiä turvallisesti

Seksi on toimintaa, joka tuottaa seksuaalista nautintoa. Esimerkiksi itsensä tyydyttäminen ja yhdyntä ovat seksiä.

Jokainen päättää seksistä itse

Jokainen päättää itse omasta kehosta, seksuaalisuudesta ja seksiin liittyvistä asioista.

Ketään ei saa painostaa tai pakottaa seksiin tai seksuaalisiin tekoihin.

Jokainen päättää itse, millaista seksiä tai kosketusta haluaa. Kaikki ihmiset eivät halua kosketusta, seksiä tai seksuaalista nautintoa.

Jokaisella on oikeus sanoa ei, jos ei halua kosketusta tai seksiä.

Jos sinua painostetaan seksiin, toimi näin:

  • Sano EI!
  • Poistu paikalta
  • Kerro asiasta luotettavalle ihmiselle

Jos joku koskettaa sinua niin, että sinusta tuntuu pahalta, käske lopettamaan ja poistu paikalta. Kerro asiasta ihmiselle, johon luotat.

Seksiin pitää olla suostumus

Seksiin pitää olla kumppanin suostumus eli lupa. Suostumuksen voi pyytää juttelemalla.

Seksissä voi tehdä asioita, jotka tuntuvat molemmista mukavalta ja joihin on molempien suostumus.

Vaikka on ensin antanut luvan seksiin, mielen voi muuttaa. Seksin voi aina keskeyttää, jos se ei tunnukaan hyvältä tai sitä ei enää halua.

Seksi kuuluu yksityisiin paikkoihin

Seksi kuuluu yksityisiin paikkoihin, kuten omaan kotiin tai huoneeseen.

Muut eivät saa tulla kotiisi tai huoneeseesi ilman lupaa.

Seksuaalinen väkivalta

Seksuaalinen väkivalta tarkoittaa seksuaalisia tekoja ilman suostumusta eli lupaa.

Seksuaalista väkivaltaa on esimerkiksi

  • raiskaus eli pakottaminen yhdyntään
  • pakottaminen seksuaalisiin tekoihin
  • seksuaalisten kuvien lähettäminen ilman lupaa
  • seksuaalinen koskettelu ilman lupaa
  • väkisin suuteleminen.

Seksiin pitää olla suostumus. Jokaisella on oikeus kieltäytyä seksistä myös seurustelusuhteessa ja avioliitossa.

Seksuaalinen väkivalta on rikos. Siitä pitää kertoa luotettavalle ihmiselle, kuten vanhemmalle, ohjaajalle tai terveydenhoitajalle. Myös poliisille voi ilmoittaa seksuaaliväkivallasta.

Seksuaalinen väkivalta netissä

Seksuaalista väkivaltaa voi olla myös netissä ja somessa.

Esimerkiksi seuraavat teot ovat seksuaalista väkivaltaa:

  • loukkaavat kommentit ulkonäöstä, kehosta tai seksuaalisuudesta
  • seksuaalisuudesta tai seksistä vitsaileminen
  • alastonkuvien tai -videoiden vaatiminen
  • alastonkuvien tai -videoiden jakaminen muille ilman lupaa
  • kuvien tai videoiden lähettäminen sukuelimistä ilman lupaa
  • linkkien lähettäminen pornosivuille ilman lupaa.

Ketään ei saa painostaa tai pakottaa riisumaan vaatteitaan tai koskettelemaan itseään videopuhelussa. Ketään ei saa myöskään painostaa tai pakottaa katselemaan riisuuntumista tai sukuelinten koskettelua videopuhelussa.

Jos saat epäilyttävän tai ahdistavan viestin, älä vastaa siihen. Kerro viestistä luotettavalle ihmiselle.

Jos sinua painostetaan seksuaalisiin tekoihin, kerro siitä luotettavalle ihmiselle, kuten vanhemmalle tai ohjaajalle.

Suojaikäraja on 16 vuotta

Suomen laki määrittelee seksille suojaikärajan. Suojaikäraja on 16 vuotta.

Laki suojelee alle 16-vuotiasta nuorta selvästi häntä vanhemman ihmisen seksuaalisilta teoilta.

18-vuotias tai sitä vanhempi ihminen ei saa tehdä seksuaalisia tekoja alle 16-vuotiaalle nuorelle.

18-vuotias tai vanhempi ihminen ei saa myöskään olla yhdynnässä alle 16-vuotiaan kanssa.

Jos teet seksuaalisia tekoja sinua vähän vanhemman tai nuoremman ihmisen kanssa ja molemmilta on suostumus, et riko lakia. Jos olet asiasta epävarma, kysy neuvoa luotettavalta aikuiselta.

Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta tai seksistä?

Kysy seksuaalineuvojalta

Teksti: Jenni Sipilä, 2025
Kuva: Unsplash

Lue myös:

Lähteet ja lisätietoa selkokielellä: