Sukupuolia on monia
Yleensä olemme selkeästi joko miehiä tai naisia. Näin ei kuitenkaan ole aina.
Sukupuolten moninaisuus tarkoittaa sitä, että on olemassa muitakin sukupuolia kuin nainen ja mies.
Sukupuolta voi ilmaista monin tavoin
Sukupuolen moninaisuus tarkoittaa myös sitä, että ihminen voi ilmaista omaa sukupuoltaan monella tavalla.
Omaa sukupuolta voi ilmaista esimerkiksi pukeutumalla tietyllä tavalla.
Sukupuolen ilmaisu voi tarkoittaa myös
- hiustyyliä
- meikkiä
- karvoitusta
- käyttäytymistä.
Ei ole vain yhtä tapaa olla nainen tai mies tai jotain muuta sukupuolta.
Sukupuoli määritellään syntyessä
Kun ihminen syntyy, hänet määritellään yleensä tytöksi tai pojaksi sen perusteella, millaiset sukuelimet hänellä on.
Kaikkia ihmisiä ei voi määrittää tytöksi tai pojaksi. Osa ihmisistä saa syntymässä sukuelimet, jotka ovat yhdistelmä tytön ja pojan sukuelimiä. Heistä käytetään sanaa intersukupuolinen.
Jotkut ihmiset ovat intersukupuolisia ilman, että he tietävät sitä itse. On myös mahdollista, että intersukupuolisuus selviää vasta myöhemmin murrosiässä.
Kromosomit määräävät sukupuolen
Ihmisen sukupuolen määräävät sukupuolikromosomit. Sukupuolikromosomeja on kahdenlaisia. Niitä merkitään kirjaimilla X ja Y.
Jos lapsi saa kromosomit XX, hänestä tulee tyttö.
Jos lapsi saa kromosomit XY, hänestä tulee poika.
Joillain naisilla voi kuitenkin olla kromosomit XY. Ja joillain miehillä voi olla kromosomit XX.
Joillain ihmisillä voi olla jotkut muut kromosomit. He ovat intersukupuolisia.
Kromosomit eivät voi vaihtua, vaan ne pysyvät samoina koko elämän.
Useimmat ihmiset eivät tiedä, mitkä kromosomit heillä on.
Sukupuolen voi kokea eri tavoin
Sukupuoli-identiteetti tarkoittaa sitä, miten ihminen kokee oman sukupuolensa.
Suurin osa ihmisistä kokee, että he ovat sitä sukupuolta, joksi heidät on määritelty. Mies kokee, että hän on mies. Ja nainen kokee, että hän nainen.
Sukupuolen voi kuitenkin kokea myös muulla tavalla.
Vaikka henkilöllä on miehen sukuelimet, hän voi kokea, että hän on nainen.
Vaikka henkilöllä on naisen sukuelimet, hän voi kokea, että hän on mies.
Ihminen voi myös kokea, että hän on nainen ja mies tai ettei hän ole selkeästi kumpikaan. Silloin ihminen on transsukupuolinen tai transihminen.
Jos ihminen kokee, että hän on jotain muuta kuin nainen tai mies, hän voi käyttää sukupuolestaan myös sanaa muunsukupuolinen.
Aina sopivaa sanaa ei ole helppo löytää tai se ei ole edes tarpeen. Tunne sukupuolesta voi myös vaihdella. Trans-sana käy hyvin.
Sukupuolen voi korjata
Moni transihminen haluaa vaihtaa nimensä tai muuttaa virallisen sukupuolimerkintänsä.
Kehoa voidaan myös muuttaa lääkkeiden ja leikkausten avulla niin, että keho sopii ihmisen omaan kokemukseen sukupuolesta.
Osalle riittää nimen muutos tai sukupuolen ilmaisun muuttaminen. Kehoa ei ole pakko muuttaa.
On myös sallittua pukeutua välillä mieheksi tai naiseksi, jos tahtoo.
Mistä saat tukea?
Jos mietit omaa sukupuoltasi, juttele asiasta luotettavan tai läheisen ihmisen kanssa.
Jotkut ihmiset ehkä sanovat, että oma kokemuksesi tai omat tunteesi eivät ole totta. Syynä on usein se, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa asioista.
Voit ottaa yhteyttä myös Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskukseen tai Setaan.
Teksti: Nita Halonen, 2023
Kuva: Unsplash
Lisätietoa:
- Sukupuolen ja seksuaalisen suuntautumisen moninaisuus (papunet.net)
- Sukupuolen osaamiskeskus (sukupuolenosaamiskeskus.fi)
- Seta (seta.fi)
- Setan tuki ja neuvontapalvelu (sinuiksi.fi)
