Suojaudu seksitaudeilta
Seksitauti tarkoittaa sairautta, joka tarttuu seksissä. Seksitautia sanotaan myös sukupuolitaudiksi.
Seksitauteja ovat esimerkiksi
- klamydia
- tippuri
- visvasyylä eli kondylooma
- HI-virus.
Seksitaudit tarttuvat yhdynnässä ja suuseksissä, jos pari ei käytä kondomia tai suuseksisuojaa.
Sairauden oireita voivat olla kutina ja kirvely sukuelimissä. Joissakin seksitaudeissa ei ole mitään oireita, jolloin niitä on vaikea huomata.
Jos epäilet, että olet saanut seksitaudin, mene lääkäriin. Lääkärit ovat tottuneet hoitamaan seksitauteja. Asiaa ei siis tarvitse hävetä.
Useat seksitaudit voi parantaa lääkkeillä. Myös se ihminen, jolta sait taudin, täytyy hoitaa. Muuten tauti jatkaa tarttumistaan.
Käytä ehkäisyä
Kondomi ja suuseksisuoja suojaavat seksitaudeilta.
Nainen voi tulla raskaaksi penis-emätinyhdynnässä. Kondomi suojaa myös raskaudelta.
Kondomi on kuminen suojus, joka pistetään peniksen päälle ennen yhdyntää.
Kondomeja voi ostaa kaupasta, apteekista, kioskista ja huoltoasemilta. Kondomeja saa ostaa kuka tahansa. Niiden ostamiselle ei ole ikärajaa, eikä niiden ostamista tarvitse hävetä.
Naiset voivat hankkia lääkäriltä hormonivalmisteita, jotka estävät raskauden. Näitä ovat esimerkiksi ehkäisypillerit, ehkäisylaastari ja ehkäisykapseli.
Voit kysyä ehkäisystä lisää terveyskeskuksesta tai koulun terveydenhoitajalta.
Näin käytät kondomia
Jokainen penis on omanlaisensa, siksi myös kondomeja on erilaisia.
Kondomin valintaan vaikuttaa peniksen pituus, paksuus ja muoto.
Sopiva kondomi löytyy parhaiten kokeilemalla.
Sopivan kokoinen kondomi
- tuntuu päällä hyvältä
- pysyy paikallaan
- ei rullaudu
- ei purista
- peittää koko peniksen.
Kondomin koko ilmoitetaan paketissa usein englanniksi. Esimerkiksi slim fit tarkoittaa kapeaa. Grande tarkoittaa suurta.
Pakkauksessa kerrotaan usein myös kondomin muoto. Jotkut kondomit ovat koko pituudelta saman levyisiä. Toiset kondomit ovat terskan kohdalta leveämpiä. Tällainen kondomi voi pysyä paikallaan paremmin, jos penis levenee kärkeä kohti.
Näin laitat kondomin peniksen päälle:
- Tarkista, että kondomin pakkaus on ehjä.
- Tarkista pakkauksesta, että viimeinen käyttöpäivä ei ole mennyt ohi.
- Avaa pakkaus repäisemällä.
- Vedä esinahka taakse.
- Aseta kondomi terskan päälle.
- Purista sormilla ilmakuplat pois kondomista.
- Rullaa kondomi jäykän peniksen päälle. Rullaa ihan peniksen juureen saakka.
Siemensyöksyn jälkeen, kun penis on vielä jäykkä, pidä kiinni kondomista peniksen tyven kohdalta. Vedä kondomi pois peniksen päältä niin, että siemenneste jää kondomiin.
Laita käytetty kondomi roska-astiaan. Älä laita kondomia vessanpönttöön.
Jos ehkäisy unohtuu
Jos ehkäisy unohtuu, nainen voi tulla raskaaksi.
Silloin apteekista voi ostaa katumuspillerin ilman lääkärin reseptiä. Katumuspilleri pitää ottaa mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen. Jos nainen ottaa pillerin tarpeeksi pian, hän ei tule raskaaksi.
Jos nainen tulee raskaaksi, hän voi joutua tekemään abortin. Abortti ei ole ehkäisykeino, vaan se tarkoittaa raskauden keskeyttämistä.
Abortti tehdään yleensä ennen 12. raskausviikkoa. Abortin tekee lääkäri.
Aborttiin voi olla monia syitä. Nainen voi olla esimerkiksi liian nuori äidiksi.
Onko sinulla kysyttävää seksitaudeista tai ehkäisystä?
Lisätietoa selkokielellä:
- Lataa Mitä seksi on? -opas (pdf-tiedosto)
- Lataa Anaaliseksi-opas (pdf-tiedosto)
- Seksuaalinen turvallisuus (www.seteke.fi)
