Tutustu seksuaalisuuteen
Tällä sivulla on tietoa seksuaalisuudesta. Saat myös vinkkejä siihen, miten voit tutustua omaan seksuaalisuuteesi.
Tutustu omaan seksuaalisuuteen
Jokainen ihminen on seksuaalinen. Kun ymmärrät omaa seksuaalisuuttasi, voit puhua siitä. Voit kertoa tunteistasi ja toiveistasi. Voit myös päättää omaan seksuaalisuuteesi liittyvistä asioista.
Seksuaalisuus on ominaisuus
Seksuaalisuus on ihmisen ominaisuus. Seksuaalisuuteen kuuluu monia asioita, kuten sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen ja tunteet.
Seksuaalisuus vaikuttaa esimerkiksi siihen, kehen ihastut ja kenen kanssa haluat läheisyyttä.
Vaikka jokainen ihminen on seksuaalinen, seksuaalisuus ei ole kaikille yhtä tärkeä osa elämää.
Jokainen on omanlaisensa
Jokaisen ihmisen seksuaalisuus on omanlainen. Jokaisella on omat ajatukset ja omat tunteet.
Ei ole oikeaa tai väärää seksuaalisuutta.
Myös jokaisen ihmisen keho on omanlainen ja hyvä juuri sellaisena kuin on.
Seksuaalisuus muuttuu
Ihminen on seksuaalinen koko elämänsä ajan. Seksuaalisuus myös muuttuu elämän eri vaiheissa. Lapsen seksuaalisuus on erilainen kuin nuoren tai aikuisen seksuaalisuus.
Erilaiset elämänkokemukset vaikuttavat seksuaalisuuteen.
Esimerkiksi seuraavat asiat vaikuttavat siihen, millainen sinun seksuaalisuutesi on:
- Oletko saanut läheisyyttä?
- Oletko kokenut sydänsuruja?
- Oletko saanut puhua tunteista ja haluista?
- Onko sinulla ystäviä vai oletko yksinäinen?
- Oletko saanut rakastaa?
Oma seksuaalisuus tutuksi
Omaa seksuaalisuutta on hyvä pohtia. Silloin se tulee itselle tutuksi.
Voit pohtia esimerkiksi seuraavia asioita:
- Millainen keho sinulla on ja mitä pidät siitä?
- Kuinka tärkeää seksuaalisuus sinulle on?
- Onko sinun helppo puhua seksuaalisuuteen liittyvistä asioista?
- Mistä saat tietoa seksuaalisuudesta?
Kun tutustut omaan seksuaalisuuteesi, sinun on helpompi hyväksyä itsesi. Uskallat olla sellainen kuin olet.
Hyväksy myös muiden seksuaalisuus
Kun hyväksyt itsesi, voit hyväksyä myös muut sellaisina kuin he ovat.
Kenenkään seksuaalisuus ei ole vääränlainen. Jokainen on hyvä juuri sellaisena kuin on.
Onko sinulla kysyttävää seksuaalisuudesta?
Teksti: Tuula Puranen, 2018
Kuvat: Istock
Lisätietoa:
