Me Itse -yhdistys vaikuttaa
Me Itse on kehitysvammaisten ihmisten oma yhdistys. Se toimii koko Suomen alueella ja sillä on noin 30 alajaosta.
Me itse -yhdistys vaikuttaa kehitysvammaisten ihmisten asioihin, kuten asumiseen, työhön ja itsenäiseen elämään.
Mitä elämä olisi ilman yhdistystä?
Suvi Ontto-Panula asuu Seinäjoella.
Hän sanoo: ”En tiedä, mitä mun elämä olisi ilman Me Itse -yhdistystä.”
Suvi on aktiivisesti mukana yhdistyksen toiminnassa. Hän tekee yhdistykselle livelähetyksiä eli suoria lähetyksiä netissä. Ne julkaistaan Facebookissa yhdistyksen omalla sivulla.
”Teen lähetyksiä myös vaikeista aiheista. Porukka on tykännyt tosi paljon.”
Kun Suvi tekee nettiin lähetyksiä, hän saa paljon kommentteja lähetyksen katsojilta. Lähetyksien katsojat saavat myös toisiltaan apua ja tukea, jota sanotaan vertaistueksi.
Yhdistyksessä toimiminen on tuonut Suville luottamustehtäviä myös muulla:
”Ilman Me Itse -yhdistystä en olisi varmaan päässyt vammaisneuvostoon.”
Yhdistyksessä ihmiset voivat vaikuttaa yhdessä. Jos porukka huomaa epäkohdan, se voi yhteisvoimin ottaa yhteyttä päättäjiin.
Suvi kertoo, että hän on ollut mukana laittamassa viestejä kansanedustajille.
Yhdistyksessä voi vaikuttaa
Janne Siltanen asuu Rovaniemellä. Hän on paikallisen Me Itse -ryhmän puheenjohtaja.
Janne kertoo:
”Ryhmämme nimi on Lapin Metkat. Me vaikutamme paikallisesti, että Lapissa ja Rovaniemellä olisi parempi elää.”
Me Itse -yhdistys valitsee jokaiselle vuodelle oman aiheen. Viime vuonna aiheena oli kiusaamisesta selviytyminen.
Lapin Metkat -ryhmä oli mukana, kun Rovaniemellä tempaistiin. Kiusaamista vastaan järjestettiin näyttävä mielenilmaus.
Janne kertoo, että tapahtuma onnistui hyvin.
”Olemme yrittäneet vaikuttaa asioihin ja olemme vaikuttaneet! Ilman yhdistystä emme voi vaikuttaa.”
Ystäviä ja yhteistä voimaa
Jaana Nordlund asuu Ulvilassa, Satakunnassa.
”Oma yhdistys merkitsee minulle todella paljon. Olen saanut paljon ystäviä Me Itse -yhdistyksen kautta. Jos minulla on ongelmia, voin ottaa yhteyttä ja saada tukea”, Jaana kertoo.
Jaana on Me Itse -yhdistyksen puheenjohtaja. Puheenjohtajana hän edustaa yhdistystä valtakunnallisesti. Kun hän pitää puheenvuoroja, hän puhuu kaikkien kehitysvammaisten ihmisten puolesta.
”Olen ollut työministerin luona puhumassa vammaisten työasioista. Kerroimme työelämän epäkohdista. Ministeri kuunteli meitä ja otti asiat vakavasti.”
Teksti: Jaana Teräväinen, 2022
Kuva: Laura Vesa
Juttu on julkaistu alun perin Leija-lehdessä.
