Asenteet kuntoon
Me Itse on kehitysvammaisten ihmisten oma yhdistys.
Tältä sivulta voit lukea Me itse -yhdistyksen julkilausuman asenteista.
Asenteet kuntoon vammaisuutta kohtaan!
Asenne tarkoittaa tässä julkilausumassa sitä, miten ihmiset suhtautuvat meihin, joilla on erityisen tuen tarve, kehitysvamma tai jokin muu vamma.
Ihmisten erilaiset asenteet näkyvät heidän teoissaan ja siinä, miten he kohtaavat meidät. Asenteet näkyvät ihmissuhteissa, töissä, koulussa ja muussa elämässä.
Asenteet näkyvät myös silloin, kun olemme muiden joukossa.
Huonot asenteet erottavat ihmiset toisistaan.
Miksi vammaisia ihmisiä ei oteta tosissaan? Miksi meidät otetaan tosissaan vain joissakin asioissa, mutta ei kokonaan?
Kun ei oteta tosissaan, voidaan vedota kehitysvammaan missä tahansa asiassa. Vammaan vetoava henkilö pitää meitä huonompina kuin muita.
Syrjivä asenne näkyy myös työelämässä ja koulussa.
Muiden huono asenne voi näkyä esimerkiksi kiusaamisena.
Huonoa asennetta on, jos muut eivät edes tervehdi.
Töissä kukaan ei pyydä kahville, vaikka kaikki muut juovat kahvia yhdessä.
Syrjivää on sellainen, jos toinen sanoo: ”En ala olla kanssasi, koska olet vammainen.”
Huonot asenteet johtavat siihen, että meitä ei kuunnella eikä oteta huomioon. Jäämme ulkopuolelle.
Hyvät asenteet ottavat kaikki mukaan.
Onneksi vammaiset ihmiset kohtaavat myös hyviä asenteita. Pääsemme vaikuttamaan asioihin erilaisissa luottamustehtävissä. Muut luottavat siihen, että osaamme kehittää asioita yhdessä muiden kanssa.
Hyvä asenne näkyy siinä, kun muut kohtelevat meitä tasavertaisina tekijöinä ja kumppaneina.
Kun asenteet ovat kohdillaan töissä ja opiskelussa, meidät otetaan yhteisöön avoimin mielin ilman ennakkoluuloja.
Meille annetaan vastuuta ja itsenäisiä tehtäviä, ja saamme palautetta työstämme. Meitä arvostetaan ja kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin.
Tavallisilla työpaikoilla asiakkaat luottavat siihen, että osaamme tehdä työmme. He kysyvät meiltä apua ja neuvoa yhtä herkästi kuin muiltakin työntekijöitä. He tervehtivät ja ovat ystävällisiä.
Huonot asenteet voivat muuttua paremmiksi, jos niihin puututaan ja niistä keskustellaan.
Me uskomme, että huonoja asenteita voi muuttaa paremmiksi. Siihen tarvitaan oikeaa tietoa kehitysvammaisuudesta kaikenikäisille, taaperoista vanhuksiin.
Oikea tieto auttaa pääsemään eroon vanhanaikaisista asenteista.
Meidän mielestämme parhaita keinoja asenteiden muuttamiseen on kolme: keskustelu, keskustelu ja keskustelu.
Keskustelu ja tieto lisäävät ihmisten luottamusta toisiinsa. Luottamus vahvistaa myönteistä suhtautumista toiseen ihmiseen.
Kohdataan toisemme ihmisinä!
Me Itse -yhdistys 2022
Kuva: Laura Vesa
