Kehitysvammaisuus
Kehitysvamma on yksi ihmisen monista ominaisuuksista. Kehitysvamma vaikuttaa siihen, miten ihminen oppii ja ymmärtää uusia asioita.
Kehitysvammainen ihminen voi tarvita esimerkiksi enemmän aikaa ja tukea oppimiseen.
Jokaisella on myös omat vahvuutensa. Kaikilla on mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta.
Jokainen tarvitsee omanlaistaan tukea
Yksilöllinen tuki auttaa kehitysvammaista ihmistä elämään sellaista elämää kuin hän itse haluaa.
Tukea voi saada esimerkiksi
- omista asioista päättämiseen
- ihmissuhteisiin
- opiskeluun
- työssäkäymiseen
- raha-asioihin
- arjen asioihin, kuten ruuanlaittoon, siivoamiseen ja ostosten tekoon.
Kehitysvammat vaihtelevat lievistä vaikeisiin
Kehitysvammat vaihtelevat lievistä vammoista vaikeisiin vammoihin.
Moni lievästi kehitysvammainen aikuinen asuu omassa kodissa, käy töissä ja elää omannäköistään elämää.
Vaikeasti kehitysvammainen ihminen tarvitsee paljon apua päivittäisiin asioihin.
Syytä ei aina tiedetä
Monet asiat voivat aiheuttaa kehitysvamman.
Ihmisellä voi olla kehitysvamma syntyessään. Lapsi voi vammautua myös synnytyksen aikana. Lisäksi lapsuuden sairaus tai tapaturma voi aiheuttaa kehitysvamman.
Aina ei tiedetä, mikä kehitysvamman on aiheuttanut.
Suomessa on noin 50 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma.
Teksti ja kuva: Jenni Sipilä
